ساعت دماسنج

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+ غريب 

*عقل تا تدبير و انديشه کند

رفته باشد عشق تا هفتم سما*

*عقل تا جويد شتراز بهر حج

رفته باشد عشق بر کوه صفا*

مولانا

+ آرامش 
استاد يعني عقل و دين دقيقا يک نظر رو دارن؟ چون قرآن علت خلقت جهان هستي رو کمال انسان مي داند ، همه جهان افريده شده تا انسان به کمال برسد._ براي اينکه هر موضوعي رو در عقل بررسي کنيم چه منبعي معرفي مي کنيد؟ اگر تفکر انسان منبعي براي عقل باشد که دراين صورت چيزهايي که انسان آموخته است در تفکر او مؤثر است و عقل انسان نظر مستقلي نخواهد داشت درست است؟
پاسخ

مشهور است كه كلما حكم به العقل حكم به الشرع و كلما حكم به الشرع حكم به العقل. بنابراين نبايد ميان عقل و شرع تعارض باشد. منبع عقل همين دريافت هاي بديهي ماست؛ اعم از دريافت هاي نظري؛ مثل هر علتي معلولي دارد يا اجتماع نقيضين محال است و اعم از دريافت هاي عملي مثل عدالت خوب و ظلم بد است.
+ ارامش 

به نام خدا

سلام استاد،به نظر شما اگر وحي و دين رو کنار بگذاريم علت خلقت جهان هستي با توجه به عقل چيه ؟چه دليلي داريد؟متشکرم

پاسخ

به نام خدا و با سلام. چنان كه عرض كرده ام، ظواهر امر نشان مي دهد كه همه موجودات جهان براي بهره وري انسان است و آنچه كه حد اقل دانسته مي شود، اين است كه معنا ندارد، خلقت انسان براي هيچ و پوچ و بي هدف باشد. هدفمندي و عبث نبودن خلقت انسان به اين است كه بايد يك كمالي براي انسان در نظر گرفته شده باشد كه بايد به آن برسد و چون اين كمال در اين دنيا به آن نمي رسد، بايد جهان ديگري باشد كه به آن نايل آيد.