سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام باقر و امام صادق عليهما السلام: «هَلِ الدِّينُ إلَّا الْحُبُّ؛ آيا دين جز عشق است؟»(بحار الأنوار، ج66،ص237)
هركس كه تو را شناخت جان را چه كند / فرزند و عيال و خانمان را چه كند

عشق و عاشقي / عشق و محبت / حرف هاي عاشقانه  / عشق و محبت / مطالب اخلاقي  / مطالب عرفاني / تصوف و عرفان / عرفا و متصوفه

ديوانه كني هردو جهانش بخشي / ديوانه تو هردو جهان را چه كند

تازه‌ترین مطالب

مطالب آرشيو شده

مهم‌ترين لينك‌‌ها

اضطراب و بدخلقی و گناه آلودی، نتیجه دین گریزی(1)
دعوت به عبرت گیری خشونت ورزان از خلق رحمانی نبوی
واسطه گری در امر ازدواج به شیوه های مدرن
یک گفتگوی عاشقانه سیاسی
چاره اساسی عشق به جنس مخالف
عشق ورزی مرهم درد نگرانی و نومیدی
فلسفه برگزاری نماز به شکل رایج
بدعت عید الزهراء به مناسبت نهم ربیع الاول
شب قدر شب تقدیرات عاقلانه و عاشقانه
چه کار کنیم؟
چطوری حال کنیم؟
ابزار دوام عاشقی
چگونه عاشقی کنیم؟
کارنامه یکسال عاشقی
عشق در وبلاگ نویسی
[همه عناوین(116)][عناوین آرشیوشده]

عشق به خدا
عشق و اهل بیت
عشق و زن
عشق و اخلاق
عشق به اهل سنت
عشق به اهل کتاب
عشق به کافران
عشق به بدکاران
عشق به مخالفان
عشق و دین
عشق و تصوف
عشق و اندوه
عشق و دعا و نماز
عشق و آرامش و رضا
عشق و مرگ
عشق و دنیا
عشق و گناه
آواهای عاشقانه
نظریه ولایت فقیه،‏ اخلاقی یا غیر اخلاقی
اسلام و مدرنیته
کج اندیشی های دینی
لیست مطالب آرشیوه شده وبلاگ
ماهیت عشق

 

  دین تجربه ای عاشقانه و عاقلانه

 

آنچه که در ذیل می آید، نامه ای است که یکی از دانشجویان در زمینه واقعیت دین و خدا و قیامت و پیغمبر نوشته و آنها را مورد تردید قرار داده است و پاسخ مختصری است که اینجانب به آن داده ام.

 

سلام دکتر

یه واقعیت در مورد اعتقادات دینی که شایدم در حدی نباشم به شما بگم رو میخواستم بگم.

خیلی ها هم رسیدن. شاید خودتون هم رسیده باشید. بهش که شک دارم؛ چون این وبلاگ عشق الهیتونو که آدم میبینه، شک میکنه. من هم دانش آموخته دانشگاهم، هم حوزه. در زمینه های کلامی و فلسفی از بدایه گرفته تا ... مطالعه کردم؛ چون برام مهم بود و میدیدم یه چیزی اینجا جور نشدنیه، حل نمیشه. هیچی هیچوقت آدم سطحی نگری هم نیستم، ولی خدا وکیلی کلاتونو قاضی کنید. میبینید، هممون سرکاریم؛ نه وجود خدا واقعیت داره، نه دنیای دیگه ای درکاره.

این فلاسفه و کلامیون که همش بازی با الفاظ کردن. عمرا وجود خدا رو اثبات نکردن. همش دور خودشون چرخیدن و دور و تسلسل و امثال اینا رو کشف کردن تا به بن بست نخورن.

از اون ورم قرآن و حدیثه که هردوتاش احتمال قوی تحریف داره. حالا تحریف هم نشده باشه، معلوم نیست حرف خود محمد باشه یا خدایی که میگه.

این حرفای عرفا که هم یه جور مرتازگریه که فقط تمرکز و اینجو چیزا میخواد، نه دین و خدا و پیغمبر.

چیز شاقی هم نیست. زندگی عادی ترجیحش بیشتره.

خلاصه دکتر سرتونو درد نیارم. به نظرم شما با این سطح قوی تحلیل و سطح فکر بالا عمرتو صرف اینجور مزخرفا و این آدمای بی سواد نکنید. من که به آرامش رسیدم، از وقتی به این واقعیت رسیدم که به قول خدایان یونان راز خدا اینه که هیچ رازی وجود نداره.

به نظر من ما آدما گروهی از حیوانات هستیم، نه حیوان فلسفی. واقعا حیوان هستیم که یه سری آداب و اخلاقیات رو برا خودمون درست کردیم. البته خیلی هاش هم بد نیست برای زندگی بهتر. بعضی وقتا هم این اخلاقیات رو در قالب مرموزی (البته مرموز به تصور کسایی که نمیشناسنش وگرنه گفتم که رازی در کار نیست) به نام دین به بقیه القاء کردیم.

دوست دارم نظرتونو بگید؛ ولی میدونم فضای پر از ترویز و دروغگویی ایران بهتون اجازه اعتماد نمیده.

ببخشید که ناشناس پیام دادم. من مثل شما شجاع نیستم و البته دلسوز هم نیستم به اندازه شما. همین که خودم رسیدم بهش برام کافیه و آروم شدم.

 

به نام خدا و با سلام

شما مطالب مختلفی فرمودید که تصور می کنم، مهم ترین آنها در فرازهای ذیل خلاصه می شود و من هم مختصری درباره آن توضیح می دهم:

 

الف. دین را خودمان درست کردیم.

اولاً، من نیز با شما موافقم که دین حاصل تجربیات خود بشر است. برخی از دین ها حاصل تجربیات عادی بشر بدون ارتباط با نیرویی غیبی و قدسی است؛ اما برخی از دین ها حاصل تجربیات بشر به همراه ارتباط با نیرویی غیبی و قدسی است. به نوع اول دین ها «ادیان غیر الهی» و به نوع دوم دین ها «ادیان الهی» می گوییم. این که دین ها حتی دین های الهی با هم فرق دارند، به جهت این است که حاصل تجربیات خود بشر است و الا اگر صرفاً منشأ غیبی داشت، باید همه ادیان الهی یکی بودند. منتها، جوهر دین الهی حاصل تعامل و ارتباط بشر با غیب است. در هر قومی میان شخصی که پیغمبر نامیده می شده و نیروی غیبی و قدسی ارتباط برقرار می شده و او تجربیات حاصل از این ارتباطش را در اختیار پیروانش می نهاده است.

ثانیاً، من هم مثل شما دین را رازآلود و غیر معقول نمی دانم. دین باید معقول باشد. اگر چیزی با عقل قابل درک نباشد، توجیهی ندارد که به آن تکیه شود و زندگی بر آن مبتنی باشد. عقل هم دو نوع است: عقل نظری و عقل عملی. «عقل نظری» مثل این که هر معلولی علتی دارد یا هر نظمی ناظمی دارد. «عقل عملی» مثل این که عدالت خوب است و ظلم بد است. برخی از چیزها نیز ذوقی و سلیقه ای و قومی و تاریخی است، مثل این که چه لباسی بپوشیم یا به چه زبانی حرف بزنیم یا امور اجتماعی امان را چطور مدیریت کنیم. به این ها «امور عقلائی» می گوییم و آنها تابع قرارداد و خرد جمعی است. این ها تا جایی که خلاف عقل نباشد، اشکال ندارد و تفاوت آنها کاملاً معقول است. انبیاء در عین حالی که تجربیات قدسی خود را در اختیار مردم نهادند، تجربیات و دستاوردهای عقلی و عقلائی مردم را هم امضاء و تأیید کردند. بنابراین دین حاصل تجارب درونی و فطری و عقلی و عقلائی خود بشر است.

 

ب. خدا واقعیت ندارد.

خدا بستگی دارد به این که چه معنایی از آن در ذهن دارید. آری، اگر یک چیز وهمی باشد که هیچ اثر و نشانه ای نداشته باشد، باید بگوییم که هیچ واقعیتی ندارد.

ما واقعیت چیزها را به دو طریق کشف می کنیم: یا به طور مستقیم یعنی با حس کشف می کنیم؛ مثل این که با چشم می بینیم و با گوش می شنویم و نظایر آنها. یا به طور غیر مستقیم آن چیزها را کشف می کنیم؛ یعنی آثار و نشانه های آنها را حس می کنیم و از طریق آنها به کشف آن چیزها دست می یابیم. مثل دوستی که در شهر دیگری زندگی می کند و ما از نامه ای که برای ما می فرستد یا تلفنی که به ما می زند، کشف می کنیم که واقعیت دارد. ما نمی توانیم منکر بشویم که همه چیزها حسی و قابل درک با حس نیستند، مثل روح خودمان یا اشعه های نادیدنی یا صداهای ناشنیدنی. ما تنها هفت رنگ را می توانیم ببنیم و ماورای بنفش و مادون قرمز را نمی توانیم ببنیم. نیز ما طول موج های محدودی را می توانیم بشنویم. طول موج های کوتاه را نمی توانیم بشنویم و برخی از آنها را حیواناتی مثل اسب می توانند بشنوند. طول موج های بلندتر از حد معمول هم موجب مرگ ما می شود و ما قادر به تحمل صدای آنها نیستیم. اما به هر حال، نمی توانیم، آنها را انکار کنیم و بگوییم که واقعیت ندارند. شناخت واقعیت اینها از طریق آثار و نشانه ها و یا نقل متواتر آنهاست. شناخت خدا هم همین طور است. شما نمی توانید منکر شوید که این جهان یک مجموعه دقیق و منظم است و یک مجموعه دقیق و منظم هم از روی تصادف و تق و توق درست نمی شود؛ بلکه باید از یک منبع عقل و شعور و نبوغ برخاسته باشد. شما نمی توانید بگویید که یک تلویزیون همین طوری اجزایش به وجود آمده و پهلوی هم چیده و درست شده است. دقت و پیچیدگی و نظم موجودات جهان خیلی از تلویزیون بیش تر است؛ لذا نمی توان گفت که جهان و موجودات آن بدون عاملیت یک شعور و قدرت عظیمی پدید آمده و مدیریت می شود. منظور از خدا همین منبع شعور و قدرت عظیم است. پس خدا را می توان با تکیه بر موجودات جهان شناخت.

خدا قابل تجربه درونی هم هست. وقتی توجه می شود که ما بدون این که بخواهیم به وجود آمدیم و بدون این که بخواهیم مریض می شویم و بدون این که بخواهیم می میریم. نه تپش قلبمان به اراده ماست و نه نفس کشیدنمان و نه دیگر امور غیر ارادی امان. با این توجه به روشنی در می یابیم که مثل یک انگشتریم در دست یک نیروی غیبی قدرتمند و با شعور. هر طرف که او ما را بچرخاند، می چرخیم و همه هستی و داشته هایمان از او و به دست اوست. وقتی به این منبع قدرت فکر می کنیم و با آن ارتباط برقرار می کنیم و این ارتباط با درد دل با او و دلدادگی به او و گریه به یاد او همراه می شود، یک حس بسیار دوست داشتنی و لذت و عشق دلپذیر و آرامش وصف نشدنی به همراه روشن بینی و قدرت در وجود ما راه می یابد. من به این منبع قدرت و علم و لذت و آرامش، خدا می گویم. فکر نمی کنم که شما هم چنین حس و درکی از چنین منبع علم و قدرت و لذت و آرامش نداشته باشی. آیا می توان فهمید که ما همه هستی و داشته هایمان از کسی است و عاشق و علاقه مند به او نشویم؟ آیا شما کسی را که به شما هدیه ای بدهد، دوست ندارید؟ آیا به او دل نمی بندید؟ آیا دلبسته و عاشق او نمی شوید؟ کدامیک از داشته هایت مال خودت است؟ اگر مال خودت هست، چرا ازت گرفته می شود؟ چرا قدرت حفظ آنها را نداری؟ اگر مال خودت نیست، از کجا به دست آوردی؟ چه کسی آنها را به شما داده است؟ آیا معتقد نیستی که یک منبع قدرت و شعور آنها را به شما داده است؟ ما به این منبع قدرت و شعور خدا می گوییم. 

 

ج. آخرت واقعیت ندارد.

اگر ما قبول کردیم که جهان یک مجموعه منظم است و یک شعور قدرتمندی بر آن حاکم است و آن را مدیریت می کند، ناگزیر باید پذیریم که کار عبث و بی فایده انجام ندهد. این که کسی یک چیز بسیار دقیق و پیچیده ای را درست کند و بعد بدون هیچ دلیلی خراب کند و از بین ببرد، مورد سرزنش است و به او اعتراض می شود که چرا این چیز مهم را خراب کردی و از بین بردی؟

قصه ما هم همین طور است. اگر زندگی ما محدود به این دنیا باشد و بعد از آن نابود شویم، در حالی که ما موجودات مهم و دقیق و پیچیده ای هستیم، معقول نیست که نابود شویم. این همه تلاش ما برای علم آموزی و تجربه آموزی و خدمت به دیگران و نیز این همه ظلم هایی که مجال مجازات نمی یابد، بی معنا و عبث و نادرست و ظالمانه خواهد بود. این ها با شعورمندی جهان سازگار نیست. آیا خود شما می آیید، خانه ای بسازید و بی جهت خرابش کنید؟ آیا به شما نخواهند گفت، ای بی عقل! چرا خانه ای را که ساخته ای بی جهت خراب می کنی؟

 

د. قرآن و حدیث تحریف شده و معلوم نیست که از خدا و پیغمبر باشد.

قرآن و حدیث واقعیت های تاریخی اند و قابل مشاهده مستقیم نیستند که با چشم خود ببینیم، آیا تحریف شده و بدانیم که آیا از خدا و پیغمبر هست یا نه. قاعده در شناخت واقعیت های تاریخی این است که از طریق نقل دیگران به واقعیت داشتن آنها پی ببریم. ما نمی توانیم، بگوییم، هیچ چیزی در گذشته نبوده و هرچه در گذشته بوده، قابل شناخت نیست. ما در همین زمان خودمان اگر چیزهایی را ندیده باشیم، آیا منکر وجود آنها می شویم؟ یا اگر افراد زیادی گفتند که ما آنها را دیده ایم و هیچ قرینه ای هم بر دروغ گویی آنها نباشد، اطمینان پیدا می کنیم که آنها واقعیت دارند. قرآن و حدیث و از جانب خدا و پیغمبر بودن آنها هم به همین شکل است و از طریق نقل دیگران به واقعیت داشتن آنها پی می بریم. به طرق متواتر نقل کرده اند که قرآنی که پیغمبر برای مردم می خواند، متفاوت از مضامین و سبک گفتاری بود که خودش داشت. هم خودش می گفت که قرآن به من آموخته می شود و هم اطرافیانش درک می کردند که به او آموخته می شود، بدون این که افراد بشر به او آموخته باشند. قرآن را هزاران نفر نسل اندر نسل برای ما نقل کردند و قرآن موجود با قرآنی که بیش از هزار سال قبل بوده، هیچ تفاوتی ندارد؛ لذا دلیلی ندارد که بگوییم، قرآن از سوی یک منبع بیرون از وجود پیامبر اسلام(ص) نبوده و یا قرآن تا آمده به دست ما برسد، تحریف شده است. البته در پاره ای از احادیث تحریفات و جعلیاتی صورت گرفته است؛ اما چنین نیست که آنها قابل شناسایی نباشند. هم در اسناد آنها و هم در متون آنها قرائن و نشانه هایی هست که کدام حدیث جعلی است و کدام جعلی نیست.

 

هـ. زندگی بدون دین ترجیح دارد.

چنان که عرض کردم، دین عبارت است از همان تجارب بشری است که چارچوب عقلی و عقلائی دارد و بنابراین هیچ کسی نمی تواند بدون دین باشد. باور به امور غیبی مثل خدا و آخرت نیز اساس عقلی دارد.

به علاوه، زندگی دینی امتیازاتی دارد که نمی توان منکر آن شد:

اولاً، باور به این که یک شعور قدرتمندی ناظر بر اعمال ماست، موجب می شود که هر عملی از ما سر نزد و مرتکب ظلم و خیانت و دروغ و دیگر رذایل اخلاقی نشویم؛ بلکه عدالت بورزیم و راست بگوییم و نیکوکاری کنیم و دیگر فضائل اخلاقی را انجام دهیم.

نیز ارتباط و هم سخنی با آن شعور قدرتمند، مایه بصیرت و آرامش و لذت و قدرت ما در زندگی است.

ثانیاً، باور به این که زندگی ما به حیات دنیوی محدود نیست و اعمال ما بی حساب و کتاب نمی ماند و ما پس از این جهان به جهان دیگری که برتر است، در می آییم، موجب می شود، به فضائل روی بیاوریم و از رذایل اجتناب کنیم.

 

و. من وقتی فهمیدم که هیچ رازی مثل خدا و آخرت نیست، به آرامش رسیدم.

شما برای من توضیح ندادید که علیرغم این که همه چیز این عالم را تصادفی و تق و توقی می دانید و مرگ را نابودی احساس می کنید و هیچ پیش بینی نمی کنید که حالا بمیرید یا یک لحظه دیگر، چطوری آرامش دارید؟

لینک های مرتبط:  مدرک داشتن  عاشقانه و عاقلان بودن دین   اسلام دین عشق    به سوی معشوق


 
   نويسنده:   قلبی خواهان عشق

نظرهاي شما ( )

 (جمعه 91 اردیبهشت 15 ساعت 12:50 صبح)

 

صفحه اول | ایمیل |   RSS  

 

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

اینجا سرای قلبی خواهان عشق الهی است. او می‏خواهد به گرد خانه عشق الهی طواف کند. از گناه و ستیزه‏جویی بپرهیزد و عطر محبت و مدارا و وحدت و اخلاص بیافشاند:‏ «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ»(بقره،197). هدف او این است که خود و خلق خدا را به عشق الهی سوق دهد؛ چرا که دین چیزی جز عشق الهی نیست: «هَلِ الدِّینُ إلَّا الْحُبُّ؛ آیا دین جز عشق الهی است؟». تمام اعمالی که ما انجام می‏دهیم برای نیل به قرب و وصال الهی است. به پیامبر اسلام‏(ص) نیز فرمان داده شده است که مزدی جز این را از خلق بر رسالتش نخواهد: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(شوری،23). او می‏کوشد، به دین با عینک محبت، مدارا، اخلاق، عرفان و وحدت شیعه و سنی بنگرد و از همه آموزه‏های دینی تفسیری عاشقانه و عارفانه به دست بدهد. عشق و عرفانی که آبشخوری جز آیات و روایات ندارد. ان شاء الله

 

شمار بازدیدها

امروز: 13 بازدید
دیروز:
22 بازدید
کل بازدیدها:
1017362 بازدید

 

معرفی

 

دسته بندی مطالب

 
لینک های پاسخگو به پرسش های دینی
بانک پرسش و پاسخ واحد پاسخ به سئوالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | بانک پرسش و پاسخ دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها  |  بانک پرسش و پاسخ مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه |  پایگاه پرسمان قرآنی | ستاد پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بایگانی پاسخ های مرکز تحقیقات علوم اسلامی پایگاه حوزه نت | بانک پرسش مؤسسه در راه حق | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بانک پرسش و پاسخ ستاد اقامه نماز | بانک پرسش و پاسخ ارتباط شیعی | بانک پرسش و پاسخ مرکز پژوهشهای اعتقادی  به زبان عربی | بانک پرسش مرکز اطلاع رسانی امام مهدی عج الله تعالی فرجه  | بانک پرسش مرکز تخصصی امامت و مهدویت  |  بانک پرسش ها و پاسخ های قرآنی پایگاه موج نور
 
لینک های وبلاگ ها

عاشق آسمونی
عاشقان
زمزمه لحظات زندگی
اگه باحالی بیاتو
فرزانگان امیدوار
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فصل انتظار
پرسه زن بیتوته های خیال
زمینیان آسما نی
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اعتقادات و باورهای دینی
مهاجر
مدهامتان: علوم و معارف قرآن و حدیث
جلوه او
منتظر ظهور
هو اللطیف
صبح مشتاقان
سیب سرخ
*پرواز روح*
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
بندیر
یاران در حریم یار
پرورش شتر مرغ
همه برای یکی یکی برای همه
لنگه کفش
عاشقانه می گویم
نهان خانه ی دل
بی عشق!!!
پرواز تا یکی شدن
دل ‏تنگی
حبل المتین
قرآن درمانی
خندون
اخبار و مطالب خواندنی
پایگاه اینترنتی دیتا
هم نفس
همسخن
نمازخانه بوستان بهاره
آخرین روز دنیا
هه هه هه.....
حنا، دختری با مقنعه
معراج ستاره ها
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
آل یس
مهر بر لب زده
کلبه تنهایی
دختری در راه آفتاب
.:: رایحه ::.
دانشگاه آزاد الیگودرز
پژواک
یاران
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
یک کلمه حرف حساب
عشق الهی
شب و تنهایی عشق
هیات محبان بقیةالله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
آقاشیر
دریـــچـــه
عشق در کائنات
روانشناسی آیناز
آوای قلبها...
صفحه پزشکی عمومی
امام مهدی (عج)
اسوه ها
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
خبر روز
تکنولوژی کامپیوتر
یادداشتها و برداشتها
ستاره
جاده خاطره ها
پرسپولیس زلزله
ما صاحبی داریم
.: شهر عشق :.
سکوت سبز
عشق یار
پرنسس زیبایی
رنگارنگه
قصه بچه بسیجی
گنجینه
دخترک
سین جیم های اخلاقی
رمز موفقیت
دنیای من پر از عکس و حرف نگفته
عکس سرا- فقط عکس
گل نرگس...مهدی فاطمه
فقط خدا را عشقه
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
واژه های انتظار
منطقه آزاد
اخرین سکانس -مجموعه شعرهای من-
اهل همین نزدیکیا ...
یادداشتهای فانوس
دوست یابی نرم افزار دوست یابی ویژگی های یک دوست
یادداشتهای من
دست نیاز ....
یک
فضول نامه
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
دلداده
ایحسب الانسان ان یترک سدی
رازهای موفقیت زندگی
یاد ارباب حسین علیه السلام
تازه ترین ها
رند
طوفان زده دشت جنون
آسمانی
کسب درآمد اینترنتی
کسب درآمد اینترنتی
بانو
وبلاگ تخصصی فیزیک
برادران شهید هاشمی
پاک دیده
آدمک ها
فطرس
اسطوره عشق مادر
جاء الحق و زهق الباطل
نور
یا قائم آل محمد(ص)
پنجره چهارمی ها
اتاق ابی
بسیجی 57
حرم دل
توشه آخرت
جزتو
شورعشق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
ساحل نشین اشک
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
عطش
پیمان دانلود
کبوتر نامه بر
جک ، اس ام اس و عکس در خنده سرا
اس ام اس جدید/ پـَـــ نَ پـَـ/ پیامک جدید
کلبه تنهایی
نفس
ثقلین
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
آدم و حوا
تریبون آزاد
گروه اینترنتی جرقه داتکو
شهید قنبر امانی
نه/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
لنده، سلیمان شهرویی
ماه ومهر
شبکه های کامپیوتری رجیستری ویروس نویسی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
مکاشفه مسیح
ساحل آرامش
گلی از بهشت
کلبه حقیرانه من
پاتوق دخترها
بزرگترین لینک باکس
آ ینه
وبلاگ همه کاره
بهونه های بارونی
مثلث یک ضلعی
برنامه ریزی روستایی در ایران
کلان شهر
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
هلو
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کیمیا
ایران من
اخراجیها
یاوران مهدی عج دهکده آگهی
سایت محمد رضا آقابیگی
نوری چایی_بیجار
هرچه می خواهد دل تنگت بگو
سرباز سبز امام خامنه ای
هیئت
همه چیز از همه جا
حباب زندگی
ثانیه
تفاوت!
لپ تاپ
به دادم برس
هر چی تو بخوای
مهربانی
زمزمه تنها
ستاره خاموش
دوستان همدم
دست نوشته
نوستالوژی دل ....
خبر هفته
حرفهای آسمانی
صدای راوی
وحی منزل
حرفهای آسمانی
نفحات

حدیث عشق
جاوا کده
سکوت پرسروصدا
خفن نت
نگاهی دیگر
شب‏های مهتابی ـ شب های غمبار زینب(س)
انجمن علوم مهندسی پلیمر و شیمی ایران
لبیک شاه علقمه
خفن
چشم انتظار
مسافر آسمان
مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی
تاریخ تولد : 07/01/1386
وحیده
خط بارون
محمد امیدواری ابرقویی
لــعل سـلـسـبیــل
اخبار دنیای عشق
صل الله علی الباکین علی الحسین
تنها عشق منی
تراب
پر شکسته
خوش مرام
زورخانه بابا علی
فدایی سید علی
سکوت عشق
صدای آشنا و دل امیدوار
انتظار نور
برو بچه های ارزشی
جالب و دیدنی...!!!
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
عشق سرخ
مقاله های تربیتی
ndayeeshgh
Sea of Love
وبلاگ گروهی ائمه اطهار
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
هیئت حضرت علی اکبر(ع)
سرخ بی نهایت
گنجینه
حفاظ
شیدایی
تخته سیاه
mansour13
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
موهیول
زندگی با عشق معنی پیدا میکند
روان شناسی کودک
آوای ققنوس
دوباره سبز می شویم...
آرزوی وصــــــال
پیام ها و پیامک های زیبا
عکس میخوای کلیک کن
شهیدالسید عباس الموسوی
*به اسبفروشان خوش آدید*
صدای پای آب
امپراتوری هخامنشیان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
عطاری عطار
نان ، عشق ، موتور هزار
مذهب
امام حسین (ع)
دانستنیها
همیشه منتظرت هستم ، ای عدل وعده داده شده...
خانه سلامت
موجودات زنده
حاج جمال
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
عکس
عــــشقـــــولـــــک
آسمان سرخ
گلهای د نیا
تفسیر آیات مهجور
یا زهرا(س)
پری دریایی
رد پای...
به دلتنگی هام دست نزن
چه زود دیر میشه
همولایتی
اسمس بارون
عاشقانه
نورهدایت
جیگر نامه
امیدزهرا
دیونه باران
صبح دیگری در راه است ....
* امام مبین *
فلورانس مهربون
دوستانه
مهرکجاست
عشق من هیچ وقت تنهام نزار
حرف های قشنگ
گل پیچک
قـــــــقــــــــنــو س
مشکلات جنسی
رویاهای یک معلم