به نام خدا
سلام عليكم!
از مواجه خوب شما با سؤالاتم خوشم آمد. اين من را جسورتر كه بحث را با شما دنبال كنم.
1. در مورد محل معراج فرموديد: «طبق اون چيزي كه مطالعه كردم و معتبره،همين آسمونه. اما اينكه چرا ما اونها رو نمي بينيم: سوره نجم آيه مي فرمايد: عند سدره المنتهي...سدره المنتهي جايي هست كه نه تنها دست هيچ بني بشر بلكه حتي فرشتگان الهي از جمله جبرييل هم اونجا نمي تونه بره. اين محل توي آسمون هفتمه....حالا شما حساب كنيد كه فرضآ اين توي آسمون دوم باشه نه هفتم. انسان امروزي هنوز توي آسمون اول مونده، ديگه آسمون هفتم پيشكش!»
عرض ميكنم: در سوره نجم هيچ قرينه اي وجود ندارد که معراج در آسمان مادي بوده و ما در آسمان مادي جايي به نام سدره المنتهي نمي شناسيم.
2. فرموديد: «!آسمان غيرمادي نمي تونه باشه، چون معراج پيامبر هم روحاني بوده و هم جسماني، نه روحاني تنها. حالا از كجا بفهميم كه جسماني بوده؟ سوره اسرا آيه 1 مي فرمايد سبحان الذي اسرا بعبده ليلاً..... عبد در عربي به معني يه آدم كامل هست. هم با روحش و هم با جسمش.»
عرض مي کنم: سوره اسراء ناظر به حرکت شبانه پيامبر اسلام(ص) از مکه به بيت المقدس است و در آن سخني از معراج نرفته است. بنابراين از آن نمي توان براي جسماني بودن معراج استفاده کرد.
3. فرموديد: « سوره نجم در آيات ابتدايي مي فرمايد: ما زاغ البصر و ما طغي...يعني نه چشمش اشتباه ديد و نه منحرف شد...ديگه از اين آيه صريح تر فكر نكنم دليلي باشه. چون چشم مال جسمه نه روح!»
عرض مي کنم: «ما زاغ البصر» دليل خوبي است. چيزي خاصي نمي توانم در رد آن بگوييم.
4. فرموديد: « يه سند تاريخي ديگه: اينكه وقتي پيامبر برگشت و فرداي اون به مردم گفت كه معراج بودم، همه به مخالفت با اون برخاستند و انكار كردند. خوب اگه معراج فقط روحاني بود، چه نيازي داشت كه مردم مخالفت كنند؟؟ مثل اين ميمونه كه پيامبر بگه من ديشب خواب ديدم رفتم فلان جا، آيا لزومي داره مردم به خاطر خوابش انكارش كنند؟ مسلماً نه! چون خواب رو همه كس حتي ظالمان و كافران هم مي بينند. پس اينم يه دليل ديگه برجسماني و روحاني بودن.»
عرض مي کنم: ظاهراً آنچه در روايت است که پيامبر(ص) فرمود و مشرکان مکه انکار کردند، مربوط به حرکت شبانه بود، نه معراج.
5. فرموديد: «علاوه براين چيزي كه به اشتباه جا افتاده، مي گويند پيامبر بهشتيان و جهنميان را ديد!!! در حالي كه آن زمان هنوز قيامتي نبوده كه بهشتيان و جهنميان به آنجا رفته باشند پس درست اين است كه پيامبر اوصاف بهشت و جهنمي ها را ديد. روي اين نظرات مختف هست كه آن بهشت و جهنم برزخي بودند يا.....»
عرض مي کنم: موجودات برزخي مانند موجودات رؤيايي اند که جسم مادي داراي بعد ندارند و تنها از خصوصيات مادي شکل دارند. اگر پيامبر(ص) موجودات برزخي را ديده است، پس معلوم مي شود، با روحش ديده است؛ نه با چشم جسمش. چنان که ما مردگان را نمي توانيم با چشم سر ببينيم. تنها موقع خواب مي توانيم ببينيم. مگر اين که آنان متثمل به جسم بشوند. مثل حضرت جبرئيل که براي حضرت مريم يا حضرت رسول به صورت بشري تمثل پيدا مي کرد.