چراغ جادو

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
سلام عليكم
پاسخي كه شما به سوال قبلي بنده داده ايد به نظرم نوعي تفسير به رأي است. زيرا ولي به معناي صاحب ولايت و سرپرستي است، نه دوست؛ شما مگر سني هستيد که ولي را كه به معناي سرپرست است، به معناي دوست مي گيريد؟ در جريان غدير هم داريم که سني ها ميگويند : "من كنت مولاه فعلي مولاه" يعني هرکس من دوست اويم علي هم دوست اوست. اما شيعه ميگويد: "مولا" يعني سرپرست و صاحب ولايت.

در ضمن من درباره آيه اشد حبا سؤال نکردم. شما هم بهتراست حاشيه نرويد و جواب درستي بدهيد.
با تشكر
پاسخ

به نام خدا

سلام عليكم

ولي در قرآن به دو معنا به كار رفته است. در بيش‌تر موارد به معناي دوست است كه از آن جمله موارد ذيل است:

وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ (سوره فصلت/ 34)؛ نيكي و بدي يكسان نيست. بدي را به آن كه نيك‌تر است، دفع كن. آنگاه همان كسي ميان تو و او دشمني بوده است، چنان مي‌شود كه گويا دوستي صميمي است.

وَ إِنَّ الظَّالِمينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقينَ (سوره جاثيه/19)؛ ستمكاران دوست همديگرند و خدا دوست پرهيزكاران است.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ(سوره مائده/51)؛ اي مؤمنان يهود و نصارا را دوست نگيريد. آنان دوست همديگرند. هركه از شما آنان را دوست بگيرد، از آنان است.

البته در مواردي هم به معناي سرپرست است كه آيه ذيل از آن جمله است:

وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً(سوره اسراء/33)؛ هركه از روي ستم كشته شود، براي سرپرست حقي قرار داده‌ايم.

در مورد آيه مورد بحث هم محتمل است كه به معناي سرپرست باشد.

عاشق باشيد و سماواتي