سلام. اگه اجازه بديد ميخوام از طرف خودم توي سايت شما با نويسنده اصلي اين نامه صحبت كنم. كاشكي حتما بخونه و جواب منو هم بده
هم وطن عزيز سلام.
من دانشجوي فوق ليسانس مهندسي عمران در ايران هستم. ميخوام مطمئن باشي كلي وقت نداشتم كه صرف مطالعه به شكل حوزوي راجع به دينم بكنم اما اسلام رو پذيرفتم و كاملا هم بهش اعتقاد دارم كما اينكه تاريخ ايران عزيز رو هم مطالعه كردم و به عشق ايران عمران خوندم و در واقع مي تونم بگم ادعاي ايران دوستي رو به عمل ثابت كردم.
حرفهاي شما رو بسيار در اطراف شنيده ام. بي ترديد من هم به بسياري از آنها شك كرده ام اما همانگونه كه منطق حكم ميكند به ديده ها و شنيده هاي مدعيان اكتفا نكردم تحقيق كرده ام و به نتيجه رسيده ام.
اينكه ايران دلاوراني داشته جاي هيچ شكي نيست. من به شخصه اسم آرش را براي برادرم انتخاب كرده ام كه شما هيچ نامي هم از او نبرديد.
بزرگان تاريخ ايران بسيارند مثلا مهرنوش و برادرش كه به همراه مادرشان به فرشته هاي نجات و دوستي ملقب بودندو ....
تمام اينها را قبول دارم.
اما يك سوال اگر شما ايراني نبوديد و مثلا متولد كشور ديگري بوديد كه هم ميهنانتان با ايران دشمن بودند انوقت شما آرش و سورنا و يوتابه و كورش و .... را دشمن فلان و فلان شده مي دانستيد؟ مسلما نه.
چون شما ارزشهايي را در مورد آنها قبول داريد كه صرف ايراني بودنشان نيست اين ارزشهادر هر فردي ممكن است يافت شود و اگر ما بخواهيم با اسطوره هاي كشور ديگري به مبارزه برخيزيم كاري را كرده ايم كه شما با به قول خودتان تازي ها كزده ايد و اين كردار نيكي نيست.
شما در ساطير ايران باستان چه ديده ايد ؟ آيا ما ايرانيان آدم وحشي نداشته ايم؟ همه كه آرش نبوده اند. اگر كسي نام آنها را در كنار نام ماني و كورش و زرتشت بگذارد و عمل آنها را به اينان منتصب كند شما بر اشفته نميشويد؟
چرا اعمال بد نامان را به اسطوره هاي يك كشور ديگر مثلا عربستان منتصب كنيم؟ چرا نبايد آنها را مانند اسطوره هاي خودمان از جماعتشان بيرون بكشيم و جداگانه هم بررسي كنيم؟
مطمئن هستم شما هم مانند من خصوصياتي را از اساطير ايرانمان مي ستاييد كه اگر در هر كس باشد مي ستاييد سواي مليت و اجتماع و ..... اين دلاوري انها است كه ستودنيست كه ايراني بودنشان لذت اين ستودن و افتخار را براي ما دو چندان كرده.
حال اگر اين خصوصيت در فرد ديگري با مليت ديگر يافت شود ايا او را هم مي ستاييد يا مليت او شرط است؟
سخن من اس اسلام نيست. اما جاي شكوه است شما كه صفات برتر انسانيت را در افرادي بسيار دورتر از زمان ما با يقين پذيرفته ايد و هم هم پذيرفته ام چرا در مورد افراد نزديكتر به زمان ما به شنيده ها و ديده ها تان اكتفا كرده ايد و سراغ مطلب را در كتب و مراجع نگرفته ايد؟
من به سقراط و افلاطون و ارسطو و نيوتن و گاوس و تسلا و دهها نفر ديگر علاقه دارم و برايشان احترام قائلم مسلما شما هم همينطور هستيد اما چرا فقط عربستان را جدا كرده ايد؟ بخاطر تاريخ جاهلي آن ؟
دوست عزيز اگر در ايران ما با وجود زرتشت عزيز افرادي به اين دلاوري يافت شده اند ؛ در يك صحراي بدوي با وجود جماعتي جاهلي و سوسمار خور و صحرانشين و كثيف و بي سواد كه در زمان ظهور اسلام تنها 17 نفر در كل عربستان سواد داشته اند فردي پيدا شد كه خصوصيات بارز انساني را داشت گواه اين حرف من سواي كتاب او مراجعه به تاريخ نوساني است كه كه حرفهايشان را در مورد آرش و كورش و مهرنوش و .... قبول كرده ايم. ايا اين فرد صرفا به خاطر جامعه جاهلي اش ستودني نيست؟ يا بخاطر همان جماعت ستودني تر است؟
محيط زندگي او به پاكي و مناسبي محيطي نبود كه ايرانيان با وجود پيامبر الهي ايران باستان داشتند اما در صفات ستودني مورد اتفاق ما دست كمي از اسطوره هاي ما نداشت.
اين عين معجزه است.
آيا او را با اجتماعي كه بعدها بر ان تاثير گذاشت يك جا مي سوزانيد؟
راجع به مهاتما گاندي و بودا و افرادي از اين دست چه مي انديشيد؟ آيا چون آنها مثل زرتشت و ماني و آرش اايراني نبودند منفورند و نمي توان هيچ چيز از انها اموخت؟
مطمئن هستم كورش كبير هم اهانت شما را به اسطوره هاي يك قوم ديگر نمي پذيرد و او هم از اينكه يكي از دوستدارانش به منشور اخلاقي كورش وفادار نيست ناراحت خواهد شد.
شما نه تنها در مورد افرادي مثل من كه دلاوران و اساطير و نيكان را متعلق به همه بشريت بدون هيچ مرز جغرافيايي و بي هيچ ترو خشك سوزاندني دوست دارند گفتار نيكي پيش نگرفته ايد بلكه سو ظن داريد و اين اصلا پندار نيكي نيست.