با سلام
به قول استاد جوادي آملي همانگونه كه در جهان عرش و فرش هست در هستي انسان نيز عرش وفرش وجود دارد .
فرش انسان طبيعت او وعرش وي قلب اوست.قلب المومن عرش الرحمن،اين عرش مانند عرش الهي كه بر آب استوار است (و كان عرشه علي الماء_هود آيه 7)بايد بر آب استوار باشد آبي كه عرش انسان بر آن استوار است اشك است
اشك چشم سبب قرار گرفتن عرش و تخت انسانيت مي شود و در نتيجه فرمانروايي عرش بر فرش طبيعت ميسر خواهد بود .
انسان بايد براي تحقق اين فرمانروايي بايد جهاد را سر لوحه كار خود قرار دهد وانسان در جهاد بايد به سلاح مناسبي مجهز باشد
گريه سلاحي است كه در جهاد با نفس بايد به كار گرفته باشد .....
با عرض پوزش سؤالي داشتم .چرا مي گويند انسان جايز الخطا است در حالي كه به نظر بنده ي حقير خداوند در هيچ جايي به انسان جواز خطايي را نداده است و در واقع انسان ممكن الخطا مي باشد ....
عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست
التماس دعاي بسيار
سلام عليكم
از بيان زيبايتان در توصيف اشك به ياد خدا سپاسگزارم. درباره سؤالتان عرض كنم، همانطور كه خود التفات فرمودهايد، خطاي عمدي انسان قابل بخشودن نيست، مگر آن كه توبه كند؛ لذا انسان به اين معنا جايز الخطاء نيست؛ اما خطاي سهوي او قابل بخشودن است. به نظر ميرسد، مراد از عبارت جايز الخطاء بودن انسان همانطور كه فرموديد، ممكن الخطاء بودن اوست و اين لازمه مختار بودن اوست. وقتي پيامبران كه سرامدان افراد بشر هستند، خطا كنند، بايد گفت، خطاء جزء جدايناپذير فعل بشر است. در قرآن آمده است كه حضرت ابراهيم وقتي فرشتگان براي بشارت فرزند نزدش آمده بودند، خطاء كرد و آنان را بشر تلقي كرده بود و لذا گوسالهاي برايشان طبخ كرده بود و بعد به خطايش پي برد. نظاير آن براي ساير پيامبران نيز در قرآن ياد شده است.
موفق باشيد.