تسبیح دیجیتال

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 

بخشي از سخنان شيخ يوسف قرضاوي در مناظره با هاشمي رفسنجاني در شبكه تلويزيوني الجزيره قطر

شيخ يوسف قرضاوي گفت:‌ اگرچه ما در مورد عراق و تبليغ تشيع در كشورهاي عربي با ايران اختلاف داريم اما در قبال فشارها و حملات دشمنان، در كنار ايران مي‌ايستيم.
وي در ادامه تأكيد كرد: ‌اگر ايران يا هر كشور ديگري از سوي آمريكا و ديگر دشمنان مورد حمله قرار گيرد، ما با قدرت با متجاوز به مقابله برمي‌خيزيم.
قرضاوي برخورداري از انرژي هسته‌اي را حق مسلم ايران دانست و افزود:‌ همان‌گونه كه در جريان حمله رژيم صهيونيستي به لبنان كه كشوري اسلامي است در كنار حزب‌الله ايستاديم، در قبال فشارها هم با ايران كه كشوري اسلامي است، خواهيم بود.
وي تصريح كرد: مشكل اصلي، حلال‌دانستن خون ديگران است كه برخي اهل‌سنت هم متأسفانه آن را ترويج مي‌كنند.
قرضاوي با اشاره به درخواست‌هاي پيشين اتحاديه جهاني علماي مسلمان از مراجع تقليد شيعه ايران و عراق خواست، با صدور فتاوايي هرگونه خون‌ريزي ميان مذاهب مختلف اسلامي را تحريم كنند.
قرضاوي در ادامه با بيان اينكه نبايد بر تاريخ متمركز شويم گفت:‌ ممكن است برخي علما در تاريخ سخنان اختلاف‌انگيز گفته باشند، اما ما نبايد بار اين اقدامات را بر دوش نسل كنوني بيندازيم و شيعيان و اهل‌سنت را تكفير كنيم.
وي با ابراز تأسف از اينكه قطعنامه هشت ماده‌اي تقريب مذاهب با قدرت پيگيري نشد، ادامه داد: ما بايد خط اعتدال را پيگيري كنيم زيرا بايد وحدت اهل قبله حفظ شود.
قرضاوي توهين‌كنندگان به اهل بيت‌(ع) را اهل سنت واقعي ندانست و تصريح كرد:‌ هيچ سني در جهان وجود ندارد كه اهل بيت و فرزندان امام علي (ع) را دوست نداشته باشد و به آنان اهانت روا دارد.
اين عالم سني با بيان اين كه اهل‌سنت تكفير شيعيان را قبول ندارند، گفت تبليغ تسنن در ميان شيعيان و بالعكس به‌هيچ وجه مورد قبول نيست و حقوق شيعه و سني بايد در كشورهايي كه مذهب ديگر از اكثريت برخوردار است رعايت شود.
شيخ "يوسف قرضاوي" در ادامه ضمن تأييد مبارزات ضد اشغالگري مردم عراق، گفت ما همه رزمندگان شيعه و سني را قبول داريم.
وي با اشاره به نقش منطقه‌اي ايران، تصريح كرد: اگر ما و ايران بخواهيم با استفاده از نفوذ خود در عراق جلوي كشتارهاي داخلي را بگيريم، مي‌توانيم؛ به شرطي كه ايران وارد ميدان شود و صلح در عراق را با جديت پيگيري كند.
قرضاوي خاطرنشان كرد:‌ بايد با پرهيز از طرح مسائل اختلاف‌انگيز مانند فارس و عرب و شيعه و سني، بر وحدت امت اسلامي پافشاري كرد زيرا امروز امت اسلامي بايد برتر و با نگاهي فراتر از مسائل فرقه‌اي تقويت شود.
وي با اشاره به اينكه ما مسلمانان توانايي آن را داريم كه با در اختيار داشتن اين همه توانايي، پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته باشيم، افزود: امت اسلامي بايد فقط به سوي وحدت حركت كند.
اين انديشمند اهل‌سنت تأكيد كرد: من همان‌گونه كه بارها گفته‌ام هيچ نوعي از تجاوز به مسلمانان را قبول ندارم و بارها به‌صراحت كشتارها داخلي را محكوم كرده‌ام اما دخالت ديگران در امور داخلي عراق نيز به‌هيچ وجه مورد پذيرش ما نيست.

متن كامل مناظره را در اينجا ملاحظه فرماييد.