نكاتي به اجمال ميتوان درباره اين يادداشت بيان كرد، اين است كه:
اولاً، مواردي كه گفته شده است، در آنها ارث زن و مرد برابر است، نشان ميدهد، در هيچ يك ارث دختر به اعتبار اين كه دختر است، برابر مرد نيست و اين به جهت آن بوده است كه در دوره جاهليت براي دختر منزلتي چون برده قائل بودند. يك ششم بودن ارث زن به اعتبار مادر بودن است و ارث بيشتر دختر از مرد به خاطر نداشتن وارث درجه اول غير از دختر است.
ثانياً، اين توجيه كه ارث زن نصف است، چون او ناناور خانواده نيست، موارد مذكور را توجيه نميكند؛ چون در آنها باز زن نانآْور خانه نيست و بنابراين لازم بود، باز ارث زن نصف مرد باشد كه نيست.
ثالثاً، همان طور كه پيشتر ذكر شد، هرگز مهر و نفقه به جاي ارث نيست. مهر و نفقه در ازاي تمكين زن براي مرد در امر زناشويي پرداخت ميشود و ارث در ازاي عملي به وارث پرداخت نمي شود و هرگز لزوماً مهر و نفقه با ارث برابر با ارث مرد نميشود.
رابعاً، اگر دو برابر بودن ارث مرد به جهت نانآور بودن اوست، پس بايد در مواردي كه مرد نانآور خانه نيست، ارث او نصف باشد؛ مثل وقتي كه مرد مجرد است يا مرد بيكار و مريص است و زن شغل درآمدزايي دارد.