چراغ جادو

نام:
ايميل:
سايت:
   
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
  
  
 
+

از وقتي يادم مي‌آيد، يک جور سرزنش و نفرت در عبارت «ازدواج موقت» و «صيغه» بود که ناخواسته همه را از آن رميده مي‌کرد. بهتر است بگويم همه? خانم‌ها را. تابويي که هنوز هم خيلي جاها شکسته نشده و ممنوعيت و قبح آن به همان قوت باقي است.

تا آنجا که در بعضي از شهرستان‌ها، ترجيح مي‌دهند زوجي که به صورت رسمي و سنتي قصد ازدواج دارند، براي شناخت بيشتر، مدتي بدون محرميت با هم در ارتباط باشند، اما تن به بدنامي صيغه ندهند!

ولي وقتي بدانيم که ازدواج موقت شرايطي دارد و ائمه(ع) با قبيح دانستن ازدواج موقت براي مرداني که همسران دائم دارند و مانعي در مسائل زناشويي ندارند، آن را از صورت جولانگاه شهوت مردان خارج کرده‌اند*؛ شايد بهتر بتوانيم به ضرورت وجودي آن فکر کنيم.

درباره? سوء استفاده‌اي که مردان متأهل از اين ازدواج کرده‌اند، نکات خوبي را مي‌توانيد ببينيد. چيزي که مسلم است اين است که حذف کامل يک قانون شرعي، به دليل احتمال سوء استفاده? بعضي فرصت‌طلب‌هاي شهوت‌ران، معقول نيست. هميشه کساني هستند که از قوانين، سوء استفاده کنند.

ازدواج موقت، مقدمه? ازدواج دائم
در اين نوشته فقط به يکي از کاربردهاي مفيد و مورد اشاره? اغلبِ بزرگان از اين ازدواج مي‌پردازم. يعني ازدواج موقت براي جواناني که يا به دليل کم سن و سالي و يا به خاطر اشتغالات درسي و يا هر دو، قادر به ازدواج دائم و زندگي زير يک سقف نيستند. ساده‌تر بگوييم؛ ازدواج موقت براي دانش‌آموزان، دانشجوها و سربازان.

در حال حاضر که فاصله? زماني بلوغ جسمي فرد تا زماني که آماده? پذيرش مسئوليت ازدواج يا تشکيل يک خانواده باشد، خيلي زياد است؛ براي رفع نيازهاي عاطفي و جسمي دختران و پسران چه بايد کرد؟
بايد اجازه داد که با بي‌قيدي تمام در سطح جامعه، در خيابان‌ها، پارک‌ها و مدارس به دنبال رفع اين نياز باشند؟ و آيا اصولا با به رسميت شناختن اين بي‌بند و باري‌ها، نيازهاي جسمي و خصوصا نيازهاي عاطفي و روحي آن‌ها ارضا مي‌شود و به آرامش مي‌رسند؟ يا شايد هم به عقيده? برخي، بشود از آن ها خواست که در تمام اين سال‌ها «تقوا» پيشه کنند؟!

بهتر است کمي منطقي باشيم.
اينکه در اين ازدواج، علاوه بر محرميت و مهار احساسات غلياني دختر و پسر و حتي ارضاء جنسي آن‌ها، پسر مکلف به پرداخت نفقه نيست و دختر هم مسئوليت سنگيني به عهده ندارد؛ از نکته‌هاي مثبت و کارگشايي است که روي آن تأکيد مي‌شود.

مشکل کجاست؟
اما با اين وجود چرا در جامعه? ما، نسبت به ازدواج موقت، خصوصا در سنين پايين و به ويژه براي دخترها و پسرها، اين‌قدر جبهه‌گيري مي‌شود؟

به نظرم اولين و مهم‌ترين دليل آن، ديدي است که ما نسبت به اين ازدواج داريم. يا تعريفي که از اين ازدواج جا افتاده است. اين که اين ازدواج،«موقت» است، اين تصور را ايجاد مي‌کند که دختر و پسر به جاي دوستي و روابط پنهاني، مي‌توانند کلاه شرعي سر بگذارند و همان رابطه? «دوستي»ِ ناپسند را با وجهي شرعي در پيش بگيرند. يعني به اين ازدواج به چشم يک «دوستي»ِ گذرا يا «درمان»ِ موقت احساسات و شهوات جواني نگاه مي‌شود.

واضح‌تر اينکه نگاهي که به اين ازدواج مي‌شود، اصولا يک «ازدواج» نيست و آن را يک دوره? کوتاه دوستي مي‌دانند که بعد از اينکه دختر و پسر از هم خسته شدند يا به هر دليلي، ديگر چشم ديدن همديگر را نداشتند، رابطه را تمام مي‌کنند و هر کدام دنبال کار خودشان مي‌روند.

1 امتياز2 امتياز3 امتياز4 امتياز5 امتياز
+

مگه فقط مجردا خود ارضايي مي کنند خيلي از کساني هم که ازدواج کردند به وسيله همسرانشان نياز جنسيشون ارضا نميشه خصوصا خانم ها نمي شه گفت برن طلاق بگيرن به اين راحتي ها نيست خصوصا اگه فرزند داشته باشند.
پاسخ

اما به هر حال، خودارضايي آسيب زاست و شرع نيز آن را حرام مي شمارد. عادت به گناه دل را سياه مي كند.
+ آرامش 


به نام خداو باسلام

استاد به نظر من فقط بايد ازدواج آسان شود و فرهنگ ازدواج تغيير کند من با اين مطلب شما در اين پست مخالف هستم

+ يه دختر خوب 

من با شما موافقم شديدا. راستش خودم اين کار رو تجربه کردم ولي کسي نمي دونه. فقط وجدانم راحته که گناه نکردم و پيش خدا روسفيدم
+ م.م 
البته که ما درتمام امورديني دچار جاهليت هاي خود ساخته خود شده ايم که با متن صريح قرآن و روايات صحيح ما متزاداست اما انسان فهيم بايد سخن سنجيده را هرچندمغاير باعرف باشدبپذيرد
+ عسل 

سلام خيلي اتفاقي اومدم اينجا اتفاقا حالم خيلي بده 28 سالمه و مجردم. مستقل هم هستم تنها زندگي ميکنم. تا حالا با هيچ کي نبودم اما ديگه خسته شدم از تنهايي و...

نياز جنسيمو با خود ارضايي تامين مي کنم ميخواستم ازدواج موقت کنم ولي تو رساله ها نوشته دختر بايد اذن پدر داشته باشه در حاليکه پدر من کاملا مخالفه. اگر بدون اذن ازدواج موقت کنم زناست؟ خواهش ميکنم کمکم کنيد.

پاسخ

سلام عليكم. برخي از مراجع دختر رشيده را بي نياز از اذن پدر مي دانند. مي توان به آنها مراجعه كرد. منتها من فكر مي كنم، ازدواج دائم بفرماييد، خيلي بهتر است و لو با كسي كه بسيار از سطح انتظارات شما پايين تر است. شايد بهتر باشد، با يك روحاني دلسوز و مطئمن محل خودتان مشورت كنيد.
+ دور مانده 


سلام استاد

شما از طرفي مي فرماييد كه حكم ازدواج موقت شبيه اكل ميته است و باز از سوي ديگر در پاسخ «ارادتمند» مي فزماييد كه براي ايشان هم مستحب است !!!!! در حالي كه من روايتي ديده ام كه امام صادق بهترين اصحاب خود را از اقدام به چنين كاري منع مي فرماييند و مي فرمايند كه هر چيزي در اين دنيا اهلي دارد و اين كار را براي اهلش بگذار

پاسخ

سلام عليكم. ازدواج موقت براي اهلش ثواب دارد؛ اما براي غير اهلش ثواب ندارد؛ بلكه گاهي گناه دارد و آن زماني است كه مشكلاتي را پديد آورد. به هر حال، ازدواج موقت براي شرايط همگاني و عادي نيست؛ بلكه براي شرايط اضظراري است؛ يعني وقتي كساني نتوانند با ازدواج دائم نياز جنسي اشان را بر آورند. تشبيه به اكل ميته هم از اين جهت است كه آن نيز براي شرايط اضطراري است.
+ ارادتمند 


متشرعان وقتي به عقد موقت ميرسند فقط احکام آن را ميگويند!
نامه اي ديگر از يکي از متأهلين برايمان رسيده که گفته در مورد حکم متعه به شک افتاده است:
آيا بيان کردن احکام خداوند جرم است؟
ما مسلمانان براي نماز مسجد ميسازيم امر به معروف و نهي از منکر ميکنيم جوانان را ترغيب به ازدواج ميکنيم جهاد را لازم ميدانيم و احکام خداوند را محکم ميدانيم و براي آنها تبليغ ميکنيم ولي به عقد موقت که ميرسد فقط احکام آن را ميگوييم و کاري براي ترويج اين سنت نميکنيم و جالب اينجاست از آن زياد دفاع نمي کنيم (من در اين حکم خداوند دچار شک شده ام)
سئوال من اين است که آيا در اين حکم خداوند شک وجود دارد و علما نميدانند چگونه آن را حذف کنند يا اينکه چون جامعه آن را نمي پذيرد به دنبال حذف آن هستند و آيا ممکن است براي جهاد و نماز و ازدواج دائم تبليغ کرد و به دستور خداوند نبايد در اين مورد تبليغ کرد يا اينکه بقيه احکام مهمتر بوده و لازم است ولي اين حکم خداوند کم اعتبار بوده و نبايد همه گير شود؟
من يک حديث از امامان شنيدم که اصحاب خود را تشويق به اين کار ميکردند ممکن است اين حکم الهي براي آن زمان بوده باشد و در زمان ما بايد مسکوت باشد يا اينکه جعلي است؟
آيا علما به دنبال اين هستند که با ترويج ندادن اين حکم الهي زمينه هاي گناه در مردم و ناکافي بودن دين و ظهور امام عصر را محيا کنند؟
آيا علما در اين حکم الهي با هم اختلاف دارند و به دليل اتحاد مسلمانان از آن دفاع نميکنند و آن را ترويج نميدهند و به جواب سئوالات اکتفا ميکنند؟
و آيا اين حکم الهي همان نقطه ضعف اسلام است و علما ترس در ترويج آن و فرو ماندن در عواقب آن را دارند؟
آيا ممکن است با واضح شدن و ترويج اين سنت الهي دين اسلام نابود شود؟
آيا ممکن است کساني بعد از پيغمبر اين قسمت را بطور ريشه اي در اسلام و قرآن قرار داده باشند؟ (همان کساني که قرآن را جمع آوري کرده اند)
من شخصا نه با دين مشکلي دارم و نه با اسلام ولي با توجه به مخفي کاري که در اين حکم مي بينم و اينکه اين فقط در حد يک حکم باقي مانده و کسي در توسعه و ترويج آن کوشا نيست و با توجه به اينکه با سئوال کردن در مورد اين حکم اصحاب فن راه حل عقد دائم را مطرح ميکنند و ميخواهند به طريقي آن را توجيه کنند در مورد اين حکم الهي به شک افتاده ام.
(براي اينکه شبهه اي ايجاد نشود لازم ميدانم بگويم اينجانب متاهل بوده و هيچ نيازي به عقد موقت ندارم و از زندگي خود نيز کاملا راضي هستم)
-----------
با تشکر از شما دوست عزيز
پاسخ سوالات شما را مختصرا و گاهي هم سربسته! عرض ميکنم:

خير در اين حکم خدا شکي نيست. و صحت سند و قوت حجت هاي ما بر صحت و موکد بودن استحباب متعه (بدليل تاکيدات ائمه بر اين امر حتي بر کساني مثل شما که بي نياز هستيد!) براي احدي از علماي شيعه قابل انکار نيست.
عذر عوام: به نظر مي آيد عوام عذرهايي دارند مثل بي سوادي (مستضعف فکري!) يا به دلخواه آنان نبودن اين حکم. اما اين عذرها با توجه به تعريف دين (که يک سري قوانين ثابت نازل شده از جانب خداست و لزوما با خواست ما همخواني ندارد) و وفور متخصصان ديني که ميتوان به آنها دسترسي داشت، موجه نيست.
احاديث ميگويند هم خوف بايد داشت از خدا و هم رجاء. و در احاديثي هم هست که مومن را جز «خوف» اصلاح نميکند. يه بنده خدايي ميگفت: اينکه همه متدينان نماز صبح ميخونن بدليل خوفه اما اينکه همه نماز شب نميخونن بخاطر رجاست. جز خوف نميتونه اصلاح گر باشه. (برخلاف تربيت عارفانه عاشقانه مردم نسبت به خدا که ميگن هر غلطي ميخواي بکن خدا دوستت داره)
در همين راستا نيز اگر مردم عوام
عذر خواص: خواص نيز از عدم بيان اين مساله و تشويق به آن، همانند ساير احکام اسلامي عذرهايي دارند که مهمترينشان ترس از عوام است. متخصصين وظيفه خود ميدانند که آن را نشر دهند منتها با توجه به وضعيت مردم که در مطلبي با عنوان بررسي تاريخي علل مخالفت با متعه گفته شد، ترسهايي براي نشر اين دستور در خود ميبينند و مهمتر از همه خوف جان!
البته هستند برادران ساده انديشي که بيرون گود ايستاده اند و ميگويند کو خطر و... و چرا خودت را معرفي نميکني!
اما همينقدر بدانيد که حتي بنده هم به عنوان يک جوان متدين عادي که چهار تا کلمه در اين باره در يک وبلاگ پرت (اينجا) مينويسم امنيت ندارم و هزار جور خوف و تهديد در جانم روان است. خواص که جاي خود را دارد. بقول دوستي، اگر يک مجتهد معروف بياد و بگه ازدواج موقت اذن پدر نميخواد، چه بسا برخي پدرها شب بريزن خونه شو رو سرش خراب کنن.
اما لازم به ذکر است که همه متخصصين خودشان عامل به اين سنت هستند و از سويي کساني از آنان بيمي ندارند را نيز به اين امر خصوصي تشويق هم ميکنند.
در مورد تحريف قرآن هم بايد بگويم که ؛ خير. طبق حجتهايي که ما در دست داريم قرآن فعلي مورد تاييد ائمه است. اين سه نکته در اين باب قابل تامل است:
اولا اهل سنت حداقل اين احتمال را مطرح ميکردند (که آيه متعه در قرآن جعل شده است) چرا که آنها متعه را زنا ميدانند. بگذريم از اينکه برخي معتقدند که اين آيه بيشتر هم بوده و حذف شده!!!
ثانيا در زمانيکه عمر متعه را حرام کرده بود و عامل به آن را سنگسار ميکردند و همه بر دين عمر باشند چطور ممکن است کسي توانسته باشد چنين چيزي به قرآن اضافه کند؟ (اگر قرار بود تغيري داده شود، حذف اين آيه مقدم بود تا درج آن!!)
ثالثا؛ حليت متعه در زمان پيامبر امري مسلم بين همه فرَق مسلمين است و جاي شکي نيست.
با اين همه، سکوت متدينان نسبت به اين حکم قطعي اسلام (يا بهتر است بگويم مخالفت آنان!) مضرات زيادي از جوانب مختلف دارد که پاره اي از آنها در نامه فوق که از يک رهگذر اينترنتي است، بيان شده. در بين مضراتي که به چشم ميخورد بدبيني به اسلام و دين بزرگترين ضرر است

سلام خوب بود بهره كافي برديم

اگه وقت كرديد يه سري هم به بزنيد

راستي عيدتان مباركككككككككككككككككككككككككككككككك؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

ازدواج موقت، هنجار ارتباطات نا هنجار

تا مي گوئي ازدواج موقت، فورا فکرش مي رود به يک مقاربت جنسي چند دقيقه اي و بچه اي که بعد آن درست شده !!؟ ( حل اين مشکل، ازدواج به شرط عدم دخول است ) مشکل جوانان ما صرفا مقاربت جنسي نيست.
بسياري فقط ارتباط تلفني دارند؛ چرا حرام؟
بسياري فقط با هم قدم مي زنند ؛ چرا حرام؟
بسياري فقط مي خواهند همديگر را سير نگاه کنند؛ چرا حرام؟
ازدواج موقت در صورتي مفسده ايجاد مي کند ( اگر بپذيريم که ايجاد مي کند) که دختران ما اکنون در پس حجله حيا و عفاف نشسته باشند و پسران ما پرده غيرت و تقوي بر چشم انداخته ؛ آنوقت اين حرف ما باعث شود که اوضاع جور ديگر شود! چشم باز کنيد، ببينيد، کجا اينطوري است؟
چرا اين پدر وقتي دخترش خود را بزک مي کند و در اجتماع حاضر مي شود و با 10 نفر رابطه دارد ناراحت نيست !اما اگر اجازه ازدواج موقت بخواهد رگ غيرت _ بي غيرتيش _ بجوش مي آيد؟؟!!.
چرا ازدواج موقت که يک سنت حسنه اسلامي است حالت ضد ارزش به خود گرفته؟
چرا از روابط نا مشروع ناراحت نمي شويم؛ اما تا حرف ازدواج موقت مي شود به فکر مفاسد آن مي افتيم و فکر مي کنيم حرمت زن از بين رفته؟!
چگونه است که آنکس که در امنيت ازدواج دائم به سر مي برد زن است و حقوق!
دارد ولي آنکه به خواست و اختيار خود و براي رفع نياز مشروع خود ازدواج موقت مي کند زن نيست و حقي ندارد!!؟
ازدواج موقت، تنظيم روابط در هم و بر هم امروز است.
اين موضوع در جامعه وجود دارد، چرا حکمش را کنار مي گذاريد؟
پسر و دختري که با هم آشنا شده اند و چه بخواهي، چه نخواهي با هم ارتباط دارند؛ چرا اين رابطه شان مشروع نباشد؟
حرمت زن با بستن پيمان عقد ازدواج و رعايت لوازم شرعي آن از بين مي رود يا با هرزگي و هر روز با کسي آشنا بودن!؟
اين زني که نياز فطري او، او را به خيابان کشانده و به خود نمائي وا داشته و خود را در معرض نگاه صدها نفر مي گذارد؛ و آخرش هم معلوم نيست چه مي شود، حرمت دارد، يا آنکه از ابتدا تکليفش را مشخص مي کند، پيمانش را مي بندد و باقي زندگيش را بر سر وفاي به عهد مي گذراند؟
چرا بايد اسلام حکم ازدواج موقت داشته باشد و زنان شوهر مرده در جامعه اسلامي از ازدواج موقت و برخوردهاي اجتماعي آن در هراس باشند؟
چرا بايد اسلام حکم ازدواج موقت داشته باشد و دختران رشيده به کمال رسيده، راه حل خود را يا در حرام بدانند، يا در سوحتن و ساختن؟
چرا بايد اسلام حکم ازدواج موقت داشته باشد و پسران به بلوغ کامل رسيده دائم در اضطراب تحريک جنس مخالف بمانند و راه حل را در فسق و فجور و روابط نا مشروع بيابند؟
چرا حکم صريح اسلام را با مصلخت انديشي زير پا گذاشته شود؟ چرا حلال خدا را حرام کرده ايم؟
متعه فقط راه حل مقاربت جنسي چند دقيقه اي نيست.
ميشود ارتباطات تلفني _ که وجود دارد _ با صيغه حلال باشد.
ميشود ارتباطات نامه اي _ که وجود دارد _ با صيغه حلال باشد.
ميشود قرارهاي ملاقات خياباني _ که وجود دارد _ با صيغه حلال باشد.
ميشود دوستي هاي پنهاني _ که وجود دارد _ با صيغه حلال باشد.
ميشود بوسه هاي پنهاني کوچه پس کوچه ها _ که وجود دارد _ با صيغه حلال باشد.
ميشود روان جوانان ما را اطمينان داد که خود را مطرود خدا نپندارند و از شريعت اسلام نبرند.
قديم چه مي کردند و اقتضاء چه بوده، ما نمي دانيم. حکم امروز با ديروز فرق مي کند. امروز جور ديگري است.
اقتضاي جامعه امروز ما اينست. اقتضاي ارتباطات فرهنگي جهاني امروز اينست.
اقتضاي وجود ميليون ها جوان که امکانات ازدواج دائمشان ( به شهادت آمار و ارقام رسمي ) وجود ندارد اينست. اقتضاي طبع مخلوق خداوندي اينست و اقتضاي حکم خدا اينست.
ما نمي خواهيم که آنها را که در اين واديها نيستند، و خوش به سعادتشان که اينگونه اند و مالک نفس خويش اند، و اختيار نفسشان را هوي و هوس از کف نمي برد را تشويق کنيم که اينگونه باشيد ؛ خير ؛ طريق کمال معلوم و هدايت به سمت کمال برتر مشخص است. حرف ما اينست که آنهائي که اينگونه اند، و اکثريت اند، و اکثريت قريب به اتفاقند چرا به گناه بيفتند؟!!
ما مي گوئيم به فکر اينهائي که هم اکنون در حال معصيت اند باشيد.
دختر ما براي دلربائي دهها نفر خود را بزک کند و به خيابان بيايد بهتر است، يا دل در گرو عهد شخص واحدي داشته باشد و با اطمينان ( و لو موقتي ) زندگي کند؟!!
آرامش روحي رواني پسراني که هر روز با دهها چهره فلاني تحريک مي شوند و آخرش هم هيچ؛ بيشتر است يا آنکه مي داند کسي را مي شناسد و دل در گرو پيمان او دارد؟
امروز ازدواج موقت محدود کردن قواي شهوت جوانان است نه دامن زدن به آن.
امروز ازدواج موقت اطمينان خاطر و آسايش رواني ايجاد مي کند نه پريشان خاطري.
امروز ازدواج موقت لجام زدن به افسار گسيختگي شهوت نفوس جوانان است نه رهائي آن.
کلام امير سخن را فراموش نمي کنيم که فرمود: خدا لعنت کند فلاني را ؛ اگر متعه را حرام نکرده بود، ما زني الا شقي.
عجبا که حکومت اسلام بخاطر مصالحي، عنوان ثانوي درست مي کند و جور ديگر عمل مي کند. ميخواهم بگويم اگر به فرض متعه حرام بود امروز عنوان ثانوي اقتضا مي کرد که مجاز باشد. رها کنيد تبليغات غرب را، ديده ايم که بارعايت حقوق زن ! به کجاها که نرسيده اند ؛ حکم ا سلام حکمي نيست که با تبليغات فاسد غرب تعطيل شود. خودشان با زن چگونه رفتار مي کنند آنوقت ازدواج موقت مي شود نفي حقوق زن!!
اگر سنت ازدواج موقت رائج شود ديگر روابط يکساعته و دو ساعته کم مي شود، دختران گرايش به پيمانهاي بلند تري پيدا مي کنند. چرا راه شرع را بسته
ايم و جوانان را به سمت گناه هدايت مي کنيم؟؟

+ بصيره 

سلام عليکم.
با عرض شرمندگي بحث ازدواج موقت که مطرح کرديد من متوجه نميشم که چه نيازي به اين کار هست؟ به نظر مياد اين نوع ازدواج براي افرادي با شرائط خاص مفيد باشه و رواج ازدواج از نوع موقت نابساماني هايي در خانواده ها بو جود مياره . تبعات منفي اين کار خيلي سنگينه علي الخصوص براي خانمها. مثلا از لحاظ عاطفي. سوالاتي مطرحه در اين زمينه. فلسفه ي اين نوع ازدواج؟ مسايل حقوقي؟
کتاب خاصي در اين زمينه که بصورت همه جانبه و جامع کار شده باشه هست؟ يعني به تمام شبهات در زمينه ي ازدواج موقت پاسخ داده شده؟ لطفا معرفي بفرمائيد. متشکرم.

پاسخ

سلام عليکم سبب طرح بحث ازدواج موقت ملاحظه برخي از گناهکاري هايي است که در جامعه ما حتي در ميان برخي از خانواده هاي مذهبي صورت مي گيرد. برخي از جوانان ما راهي براي ازدواج دائم نمي يابند و چنان هم اهل تقيد و تعبد و تهجد هم نيستند که ايمان و عبادت، آنان را از گناهکاري مصونيت ببخشد. فشار نياز جنسي آنان را وا مي دارد که يا به زنا مرتکب شوند و يا به خودارضايي؛ در حالي که هر دو گناه بزرگي است و مثل يک لکه سياهي آينه قلب را مي پوشاند و اگر آن استمرار پيدا کند، به کلي ايمان و تدين و پاکي و تقوا را از قلب جوان محو مي کند.درست است که ازدواج موقت بي عارضه نيست؛ به خصوص در شرايط فرهنگي معاصر که جامعه ما آن را بسيار زشت مي شمارد؛ اما بالاخره راه براي جلوگيري از گناه و انحراف جوانان نيازمند ازدواج و ارضاي شهوت جنسي اشان در حالي که شرايط براي ازدواج دائم برايشان فراهم نيست، چيست؟ اگر ما مخير بشويم، ميان گناه زنا يا خودارضايي و عوارض سياه آن و ازدواج موقت و دشواري هاي آن بايد کدام را ترجيح داد؟ آيا ملاحظه دختران خياباني و پسران مبتلا به زنا و يا دختران و پسران مبتلا به خودارضايي دردآور نيست؟در زمينه ازدواج موقت آثار فراواني هست؛ اما من اثر خاصي به خاطر ندارم.موفق باشيد
سلام دوست عزيز
وبلاگ جالبي داري! من که استفاده کردم.
وقت کردي يه سري به منم بزن.
موفق باشي


سلام

متن زيبايي بود و حد اقل براي خودم تازگي داشت . کمي مرا در فکر فرو برد.....چون تا به حال به اين موضوع فکر نکرده بودم.. موفق باشيد

به ما هم سر بزنيد خوشحال ميشيم