سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام باقر و امام صادق عليهما السلام: «هَلِ الدِّينُ إلَّا الْحُبُّ؛ آيا دين جز عشق است؟»(بحار الأنوار، ج66،ص237)
هركس كه تو را شناخت جان را چه كند / فرزند و عيال و خانمان را چه كند

عشق و عاشقي / عشق و محبت / حرف هاي عاشقانه  / عشق و محبت / مطالب اخلاقي  / مطالب عرفاني / تصوف و عرفان / عرفا و متصوفه

ديوانه كني هردو جهانش بخشي / ديوانه تو هردو جهان را چه كند

تازه‌ترین مطالب

مطالب آرشيو شده

مهم‌ترين لينك‌‌ها

اضطراب و بدخلقی و گناه آلودی، نتیجه دین گریزی(1)
دعوت به عبرت گیری خشونت ورزان از خلق رحمانی نبوی
واسطه گری در امر ازدواج به شیوه های مدرن
یک گفتگوی عاشقانه سیاسی
چاره اساسی عشق به جنس مخالف
عشق ورزی مرهم درد نگرانی و نومیدی
فلسفه برگزاری نماز به شکل رایج
بدعت عید الزهراء به مناسبت نهم ربیع الاول
شب قدر شب تقدیرات عاقلانه و عاشقانه
چه کار کنیم؟
چطوری حال کنیم؟
ابزار دوام عاشقی
چگونه عاشقی کنیم؟
کارنامه یکسال عاشقی
عشق در وبلاگ نویسی
[همه عناوین(116)][عناوین آرشیوشده]

عشق به خدا
عشق و اهل بیت
عشق و زن
عشق و اخلاق
عشق به اهل سنت
عشق به اهل کتاب
عشق به کافران
عشق به بدکاران
عشق به مخالفان
عشق و دین
عشق و تصوف
عشق و اندوه
عشق و دعا و نماز
عشق و آرامش و رضا
عشق و مرگ
عشق و دنیا
عشق و گناه
آواهای عاشقانه
نظریه ولایت فقیه،‏ اخلاقی یا غیر اخلاقی
اسلام و مدرنیته
کج اندیشی های دینی
لیست مطالب آرشیوه شده وبلاگ
ماهیت عشق

 

  عاشقى و ازدواج موقت

 

عاشق خدا شدن با معصیت خدا کردن سازگار نیست. نیز نمی توان عاشق خدا بود و بر معصیت خدا کردن خاموش بود. تردیدی نمی توان داشت که یکی از شایع ترین معصیت ها از ناحیه فراهم نبودن بستر مناسب برای ارضای غریزه جنسی است. 
در پی پست قبلی که در آن از تعدد زوجات سخن رفت، مناسب دیده شد، در این پست از ازدواج موقت که آن نیز یک امر اضطراری و برای آدم های استثنائی است، سخن گفته شود.
در زمینه ازدواج موقت نکات چندی در خور توجه است:

1. طرح سامان دهی ازدواج موقت
باری در یکی از گفتگوهایی که درباره  ازدواج موقت صورت می گرفت، پیشنهاد کردم، حال که در زمینه هر موضوع مهمی از سوی دولت طرح سامان دهی تهیه می شود، چه خوب بود که برای ازدواج موقت نیز طرح سامان دهی تهیه می شد و با کارشناسی های لازم در مجلس به تصویب می رسید و به مورد اجرا گذاشته می شد و طی آن شرایط مناسب برای ازدواج موقت کسانی که به دلایلی با ازدواج دائم نمی توانند، به ارضای نیاز جنسی خود روی بیاورند، فراهم شود.

2. نادرستی سرپوش نهادن بر فساد و فحشا
به هر حال باید کاری کرد که ما دیگر شاهد زنان و دختران فراری و خیابانی و خانه های فساد و فحشا نباشیم. بالاخره ما باید با دختران و زنان و نیز پسران و مردانی که زمینه ای برای ازدواج دائم پیدا نمی کنند و ناگزیر برای ارضای نیاز جنسی خود به فحشا و منکرات روی می آورند، چه کنیم؟ آیا پاک کردن صورت مسئله و به غفلت گذشتن از کنار آن، مشکل را حل می کند؟ بی شک نیاز جنسی آنان موجب می شود که آنان به فحشا و منکرات و معصیت و گناه روی بیاورند و وقتی برای آنان قبح گناه و معصیت ریخته شد، چگونه می توانند، به جانب خدا و دیانت روی بیاورند؟ آنان در فحشا همان فعلی را صورت می دهند که در پوشش اطاعت خدا و دیانت هم قابل انجام است. چرا نباید شرایط و بستر و اماکن رسمی و مناسبی را برای ارضای نیاز جنسی این افراد فراهم نشود تا به خانه های فساد و فحشا روی بیاورند؟ آیا افکندن آنان به زندان و کانون های اصلاح و تربیت بدون تأمین شرایط مناسب برای ارضای نیاز جنسی آنان مشکل را حل می کند؟

3. اضطراری بودن ازدواج موقت
ازدواج موقت جزو روال طبیعی و عادی جامعه نمی تواند باشد؛ چون با همه مزایایش عیب هایی هم دارد. از جمله نمی توان با آن یک خانواده پایداری را سامان داد و زندگی دائمی را طرح ریزی کرد. خلاصه نمی توان تمام عمر را به ازدواج موقت سپری کرد. بنابراین هرگز ازدواج موقت جای ازدواج دائم را نمی گیرد.

4. عدم امکان ازدواج دائم بسیاری از مجردها و بیوه ها
برخی از جوان ها اعم از دختر و پسر به هر دلیل مثل نداشتن امکانات مالی یا قیافه یا مشکل خانوادگی نمی تونند ازدواج دائم کنند. چه باید بکنند؟ آیا باید به راه خلاف کشیده بشوند؟ یا باید این نیاز فطری و طبیعی را به طریق درستی ارضا کنند؟

5. لزوم پرهیز از گناه
الاعمال بالنیات. یک عملی با یک نیت گناه به شمار می رود  و با نیتی دیگر ثواب دانسته می شود. ارضای نیاز جنسی با نیت معصیت و فساد و تبهکاری گناه است؛ اما با نیت پرهیز از گناه و حفظ پاکی نفس ثواب خوانده می شود. چرا بر اثر بی توجهی و فرهنگ سازی نکردن و پیش بینی نکردن ساز و کار عملی به گونه ای شود که فحشا و منکرات قبیحح نباشد؛ اما ازدواج موقت قبیح به شمار رود؟

فتاوی مراجع درباره ازدواج موقت

 

 

حضرت آیت الله لنکرانى
س 135 ـ آیا مى توان با بیش از یک زن ازدواج موقت کرد؟ اگر جواب مثبت است آیا تعداد زنهایى که یک فرد مى تواند متعه کند، محدود است؟

جواب: 135 ـ بلى مى توان با بیش از یک زن ازدواج موقت کرد و تعداد آن محدود نیست. لکن باید به این نکته توجه داشت که اصل تشریع متعه به جهت آن بوده است که کسانى که تمکن مالى ندارند بتوانند با ازدواج موقت خود را به نحو مشروع ارضا کنند و به عبارت دیگر متعه به جهت جلوگیرى از فساد و فحشاء تشریع شده است و در عین حال نوعى ازدواج است که داراى قوانین است که باید رعایت شود و احترام و کرامت زن و اصل بقاى خانواده باید حفظ شود.

س 164 ـ در شرایطى که نمى توان ازدواج کرد آیا مى توان فاحشه را متعه کرد؟ آیا این عمل زنا محسوب نمى شود؟ و یا گناهى ندارد؟

جواب : 164 ـ ازدواج موقت با زن مسیحى اشکال ندارد، البته باید به او تفهیم کنید که این یک نوع تزویج است و باید براى اجراى صیغه از او وکالت بگیرید، و ازدواج موقت با فاحشه بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

س 234 ـ نوجوانى که در شرایط اجتناب ناپذیر جنسى قرار دارد و نمى تواند امیال جنسى خود را کنترل کند و ازدواج موقت نیز براى او دست نیافتنى است و از طرفى نمى خواهد به کارهاى خلاف از قبیل فاحشه بازى، زنا و غیره آلوده شود، آیا مجاز است دست به استمناء بزند؟

جواب : 234 ـ خود ارضائى و استمناء حرام است، بهتر است براى کم شدن شهوت روزه بگیرد، کتاب بخواند، ورزش کند، و تفریحات سالم دیگر داشته باشد.

س 288 ـ نوجوانى که در شرایط اجتنابناپذیر جنسى قرار دارد و نمى تواند امیال جنسى خود را کنترل کند و ازدواج موقت نیز براى او دست نیافتنى است و از طرفى نمىخواهد به کارهاى خلاف از قبیل فاحشه بازى، زنا و غیره آلوده شود، آیا مجاز است دست به استمناء بزند؟

جواب: 288 ـ خود ارضایى و استمناء حرام است، بهتر است براى کم شدن شهوت روزه بگیرد، کتاب بخواند، ورزش کند و تفریحات سالم دیگر داشته باشد.

_________________

حضرت آیت الله سیستانى
سؤال :آیا مى شود با خانم هاى غیر مسلمان (مسیحى و اهل کتاب ) ازدواج موقت کرد؟

جواب :ازدواج موقت با زنهاى یهودى و مسیحى مانعى ندارد و لکن اگر همسر مسلمان داشته باشید ازدواج شما با آنها در صورت عدم رضایت همسرتان جایز نیست بلکه با رضایت وى هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: اگر بانوان از راه هاى جلوگیرى از قبیل ( قرص، آمپول، کاندوم و ...) استفاده کنند به طورى که مسلماً حامله نشوند آیا لازم است در ازدواج موقت عده نگه دارند؟

جواب: بلى عده لازم است.

سؤال: ازدواج دائم یا موقت با اهل کتاب (مسیحى، یهودى)چگونه است؟

جواب: ازدواج دائم مرد مسلمان با اهل کتاب بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولى ازدواج موقت جایز است مشروط بر اینکه همسر مسلمان نداشته باشد و گر نه بدون رضایت او صحیح نیست بلکه با رضایت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: مسئله ازدواج موقت با زنان اهل کتاب از دیدگاه شما و علماء دیگر چگونه است؟

جواب: ازدواج موقت با یهودیه و مسیحیه به نظر همه مراجع جایز است.

سؤال: در ازدواج موقت بعد از بذل مدت یا انقضاى مدت براى نکاح با خواهر چنین زنى آیا لازم است عده به پایان برسد یا نیازى به پایان رساندن عده نیست ؟

جواب: بنابر احتیاط واجب باید عده منقضى شود.

سؤال: آیا متعه با زنى که دین ندارد جایز است ؟ متعه با زنى که کافر است چه حکمى دارد ؟

جواب: با کافر غیر کتابى جایز نیست وهمچنین با زردشتى بنابر احتیاط واجب ومُتعه کردن با زن یهودى و مسیحى جایز است .

سؤال: آیا مى توان بطور همزمان با دو همسر مُتعه خلوت کرد ؟

جواب: مانعى ندارد ولى باید هر کدام عورت خود را از دیگرى بپوشاند واز تلذذ بوسیله یکدیگر اجتناب نمایند .

سؤال: من مى دانم که ازدواج مُتعه با زنان اهل کتاب جایز است اما یک مسلمان باید با زن عفیفه ازدواج کند اینطور نیست ؟

جواب: به احتیاط واجب جایز نیست .

سؤال: آیا اجازه پدر در عقد مُتعه لازم است ؟

جواب: اجازه پدر در ازدواج دختر باکره غیر مستقل در شؤون زندگى لازم است چه دائم باشد چه موقت بلکه در مستقل نیز بنابر احتیاط لازم است.

سؤال: آیا ازدواج مُتعه با دخترى از اهل کتاب بدون اذن ولى او جایز است ؟ ضمناً بفرمائید چه کسانى شامل اهل کتاب مى شوند؟

جواب: منظور از اهل کتاب در این مسأله مسیحى ویهودى است و اگر دختر قبلاً ازدواج نکرده باید از پدرش یا جدش اذن گرفته شود مگر این که آنها در امر ازدواج او اصلاً دخالتى نداشته باشند .

_________________

حضرت آیت الله تبریزى
سئوال: 1468 ـ دخـتـرى نـیـاز دارد شوهر کند , پدر و مادر او به دلیل برخى باورهاى بیهوده با او مخالف هـسـتـنـد .
اگر او ازدواج نکند گمان مى رود جوان مؤمن مورد نظر از کف برود , آیا اجازه پدر و مادرلازم است ؟

جواب: بسمه تعالى در صـورت نـیاز دختر باکره به ازدواج و عدم اذن پدر به ازدواج با کفو , اذن پدر لازم نیست , واللّه العالم .

سؤال 1469 ـ اگـر دخـتـر یـقین دارد که پدرش به ازدواج موقت راضى است , و لیکن نمى تواند اظهار رضایت بکند , آیا دخترمى تواند ازدواج دایم یا موقت بکند ؟

جواب: بسمه تعالى پدر رضایت را باید ابراز کند , واللّه العالم .

سؤال 1476 ـ اگـر پسر و دخترى به دلیل مخالفت پدر و مادر به حرام بیفتند , مى توانند بدون اذن ولى ازدواج موقت کنند ؟

جواب: بسمه تعالى در صورتى که کفو باشند , و ولى دختر با وجود مصلحت , ازازدواج منع کند , اذن وى لازم نیست , واللّه العالم .

فرق های ازدواج موقت با زنا

 

در پاسخ به این سؤال که  آیا فرق ازدواج موقت با زنا ، فقط خواندن صیغه عقد است، باید گفت: خیر ، بعضی از فرق های ازدواج موقت با زنا به این قرار است:
1. در ازدواج موقت، صیغه عقد بین زن و مرد خوانده می شود، که نشاندهنده تسلیم بودن آنها در برابر خداوند است؛ اما در زنا بنای بر معصیت و نافرمانی خداوند است.
2. کسی که ازدواج موقت می کند، هم ثواب می کند و هم خود را از گناه نجات می دهد؛ اما کسی که زنا می کند، زشتی گناه از چشم او می افتد و نفس او برای پذیرش گناهان دیگر نیز آماده می شود.
3. در ازدواج موقت رضایت زن شرط اصلی است؛ اما می توان زنی را مجبور به زنا کرد .
4. در ازدواج موقت امکان آمیزش جنسی دسته جمعی نیست؛ اما در زنا هر تعداد مرد ممکن است، با یک زن آمیزش کنند و بر عکس .
5. در ازدواج موقت اگر فرزندی متولد شود، حلال زاده است؛ در صورتی که در زنا اگر فرزندی به دنیا بیاید حرام زاده است.
6. در ازدواج موقت پس از پایان زمان مقرر زن و مرد به هم  نامحرم می شوند؛ اما در زنا چنین چیزی رعایت نمی شود.
7. در ازدواج موقت مهریه باید پرداخته شود؛ اما زنا مرد بدون اجرت هم صورت می گیرد.
8. در ازدواج موقت در صورتی که نزدیکی صورت بگیرد، پس از تمام شدن مدت، زن باید چهل و پنج روز و یا به اندازه دو حیض کامل، عده نگه دارد ( از ازدواج با مردان دیگر پرهیز نماید )؛ اما در زنا زن پس از اتمام نزدیکی ممکن است با مرد دیگری نزدیکی کند .
9. در ازدواج موقت دختران باکره زیر 9 سال ( نابالغ ) و دختران باکره دیوانه ، نیاز به اجازه پدر یا جد پدری است؛ اما در زنا ممکن است، دختران دیوانه و نابالغ هم به آن اقدام می کنند.
10. ازدواج موقت در بعضی از موارد، زمینه ازدواج دائم می شود؛ اما معمولاً، یک مرد هیچ گاه حاضر نیست با زنی که زنا کرده است، ازدواج دائم کند و شاید بر عکس .
12. اگر مردی با زنی ازدواج موقت نماید ، حتی بعد از تمام شدن مدت نمی تواند با دختر آن زن ازدواج( موقت ، دائم ) نماید؛ اما در زنا چنین چیزی رعایت نمی شود.
13. یک مرد نمی تواند به طور همزمان با دو خواهر ازدواج موقت نماید؛ اما در زنا چنین امری مراعات نمی شود.
14. یک مرد نمی تواند با خواهر، مادر، مادر بزرگ ، عمه ، خاله و ... ازدواج موقت نماید؛ اما در زنا این رعایت ها نیست.
15. با وجود این که معمولاً زوجین در ازدواج موقت از بچه دار شدن پیشگیری می کنند؛ اما اگر فرزندی به وجود بیاید تمام حقوق فرزند حاصله از ازدواج دائم را دارا است و از پدر و مادر خود ارث می برد؛ اما در زنا معمولاً، مرد و زن فرزند خود را بدون توجه به تکلیفی که بر دوش دارند رها می کنند.

خانه های عفاف چه زمانی تشکیل می شود؟

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هفتم:
ازدواج موقت و تشکیل خانه عفاف می‌‏تواند چاره‌‏ساز پدیده زنان خیابانی باشد
متولیان بحث مبارزه با پدیده زنان خیابانی دچار روزمرگی شده‌‏اند
تهران- خبرگزاری کار ایران

یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هفتم، ازدواج موقت و تشکیل خانه عفاف را چاره‌‏ساز ساماندهی به بحث زنان خیابانی دانست و گفت: اگر بتوانیم محتوای" خانه عفاف" را همانند نام مقدس آن، تقدس ببخشیم، قطعا بخشی از گرفتاری‌‏ها حل می‌‏شود.
مرتضی فضل‌‏علی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی "ایلنا"، افزود: وجود پدیده زنان خیابانی واقعا مساله‌‏ای زشت و نامبارک برای جمهوری اسلامی ایران است و قطعا با وجود این همه حوزه‌‏های دینی، سازمان‌‏های تبلیغاتی و دستگاههای فرهنگی و ارشادی و سایر دستگاه‌‏های دیگر، وجود این پدیده بسیار نامیمون است.
وی افزود: البته زنان خیابانی به چند گروه تقسیم می‌‏شوند، اول عده‌‏ای که به هر صورت دنبال سودجویی‌‏ها و لاابالی‌‏گری‌‏ها و ناهنجاری‌‏های اجتماعی هستند و بخش دیگری که معمولا نیز رشد اخیر پدیده زنان خیابانی را در کشور موجب شده است، زنانی هستند که به دلیل فقر و نداری و بدبختی تن به این مساله داده‌‏اند.
وی افزود: البته دسته دوم زنان خیابانی، علی‌‏القاعده باید شناسایی شوند و باید از دسته اول زنان خیابانی تفکیک شوند و با معرفی آنها به نهادهایی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و هلال احمر، علت گرایش آنها به تن‌‏فروشی را از بین ببریم.
فضل‌‏علی با اشاره به رشد باندهای فساد در کشور، گفت:‌ ‏متاسفانه عده‌‏ای از این زنان خیابانی که معمولا نیز در دسته دوم می‌‏گنجند، افرادی هستند که شاید اسیر دست یک‌‏سری گردانندگانی باشند که از زمینه مساعد در جامعه ما چنین سوءاستفاده‌‏هایی می‌‏کنند.
وی با تاکید بر جمع آوری زنان خیابانی از پایتخت کشور، گفت: رشد محسوس این پدیده در کشور هم برای مردم دردآور و هم سوال برانگیز است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هفتم ادامه داد: متاسفانه متولیان بحث مبارزه با پدیده زنان خیابانی، باری به هر جهت کار می‌‏کنند و دچار روزمرگی شده‌‏اند و با حساسیت لازم و کافی به مبارزه با پدیده زنان خیابانی نمی‌‏پردازند و یا اینکه تنها به صورت مقطعی به موضوع می‌‏پردازند.
فضل‌‏علی افزود: علی‌‏القاعده باید یک تشکیلات و سازمانی تشکیل شود تا به عنوان تشکیلات مادر حلقه‌‏های ذیربط در مبارزه با زنان خیابانی را با هم مرتبط و کل مجموعه را هدایت کند.
وی در مورد تشکیل جایگاه‌‏های ویژه برای فعالیت زنان همانند رژیم گذشته و یا برخی کشورهای جهان، گفت:‌‏ این چنین تشکیلاتی که بخواهیم زنان خیابانی را شناسنامه‌‏دار کنیم و به آنها رسمیت دهیم، با جامعه دینی تناسب ندارد.
وی اضافه کرد: در کشوری که حکومت‌‏اسلامی پیاده کرده و دنبال می‌‏کند و کرامت انسانی مطرح است، رسمیت دادن به زنان خیابانی قطعا مناسب نیست.
فضل‌‏علی افزود: برای چاره جویی اساسی، بحث زنان خیابانی باید تسهیلات ازدواج نظیر مسکن و اشتغال را ایجاد کرد، سپس اگر عضوی پیدا شد که بخواهد مخل فرهنگ و اجتماع باشد، با آن برخورد قضایی شود.
وی ازدواج موقت را در شرایط کنونی جامعه چاره‌‏ساز ساماندهی به بحث زنان خیابانی دانست وگفت: ازدواج موقت می‌‏تواند بحث قابل قبولی باشد، منتهی چیزی که الان در جامعه ما نمی‌‏توان اسم آن را آورد، بحث ازدواج موقت است زیرا در ذهنیت جامعه جا باز نکرده است و متاسفانه در فرهنگ ما جا نیفتاده است.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در مورد بحث ازدواج موقت در جامعه برای کاهش بسیاری از مشکلات درجامعه، گفت: خانه‌‏های عفاف که چندی پیش مطرح شده بود، نامش نام مقدسی است و اگر بتوانیم واقعا محتوایش را هم با همین تقدیس دنبال کنیم، قطعا می‌‏تواند قابل پذیرش باشد و بخشی از گرفتاری‌‏ها را حل کند.
فضل‌‏علی ادامه داد: البته در ارتباط با زنان خیابانی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی در کمیسیون اجتماعی بحث است ولی متاسفانه نهادهای ذیربط به صورت هماهنگ و مجدانه تا به حال چیزی به کمیسیون ارایه نداده‌‏اند تا این بحث را سامان دهیم.

تاریخ :26/10/1384  ساعت : 12:33


 
   نويسنده:   قلبی خواهان عشق

نظرهاي شما ( )

 (چهارشنبه 85 بهمن 25 ساعت 12:0 صبح)

 

صفحه اول | ایمیل |   RSS  

 

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

اینجا سرای قلبی خواهان عشق الهی است. او می‏خواهد به گرد خانه عشق الهی طواف کند. از گناه و ستیزه‏جویی بپرهیزد و عطر محبت و مدارا و وحدت و اخلاص بیافشاند:‏ «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ»(بقره،197). هدف او این است که خود و خلق خدا را به عشق الهی سوق دهد؛ چرا که دین چیزی جز عشق الهی نیست: «هَلِ الدِّینُ إلَّا الْحُبُّ؛ آیا دین جز عشق الهی است؟». تمام اعمالی که ما انجام می‏دهیم برای نیل به قرب و وصال الهی است. به پیامبر اسلام‏(ص) نیز فرمان داده شده است که مزدی جز این را از خلق بر رسالتش نخواهد: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(شوری،23). او می‏کوشد، به دین با عینک محبت، مدارا، اخلاق، عرفان و وحدت شیعه و سنی بنگرد و از همه آموزه‏های دینی تفسیری عاشقانه و عارفانه به دست بدهد. عشق و عرفانی که آبشخوری جز آیات و روایات ندارد. ان شاء الله

 

شمار بازدیدها

امروز: 48 بازدید
دیروز:
42 بازدید
کل بازدیدها:
1018638 بازدید

 

معرفی

 

دسته بندی مطالب

 
لینک های پاسخگو به پرسش های دینی
بانک پرسش و پاسخ واحد پاسخ به سئوالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | بانک پرسش و پاسخ دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها  |  بانک پرسش و پاسخ مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه |  پایگاه پرسمان قرآنی | ستاد پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بایگانی پاسخ های مرکز تحقیقات علوم اسلامی پایگاه حوزه نت | بانک پرسش مؤسسه در راه حق | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بانک پرسش و پاسخ ستاد اقامه نماز | بانک پرسش و پاسخ ارتباط شیعی | بانک پرسش و پاسخ مرکز پژوهشهای اعتقادی  به زبان عربی | بانک پرسش مرکز اطلاع رسانی امام مهدی عج الله تعالی فرجه  | بانک پرسش مرکز تخصصی امامت و مهدویت  |  بانک پرسش ها و پاسخ های قرآنی پایگاه موج نور
 
لینک های وبلاگ ها

عاشق آسمونی
سیب سرخ
عاشقان
زمزمه لحظات زندگی
اگه باحالی بیاتو
فرزانگان امیدوار
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فصل انتظار
پرسه زن بیتوته های خیال
زمینیان آسما نی
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اعتقادات و باورهای دینی
مهاجر
مدهامتان: علوم و معارف قرآن و حدیث
جلوه او
منتظر ظهور
هو اللطیف
صبح مشتاقان
*پرواز روح*
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
بندیر
یاران در حریم یار
پرورش شتر مرغ
همه برای یکی یکی برای همه
لنگه کفش
عاشقانه می گویم
نهان خانه ی دل
بی عشق!!!
پرواز تا یکی شدن
دل ‏تنگی
حبل المتین
قرآن درمانی
خندون
اخبار و مطالب خواندنی
پایگاه اینترنتی دیتا
هم نفس
همسخن
نمازخانه بوستان بهاره
آخرین روز دنیا
هه هه هه.....
حنا، دختری با مقنعه
معراج ستاره ها
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
آل یس
مهر بر لب زده
کلبه تنهایی
دختری در راه آفتاب
.:: رایحه ::.
دانشگاه آزاد الیگودرز
پژواک
یاران
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
یک کلمه حرف حساب
عشق الهی
شب و تنهایی عشق
هیات محبان بقیةالله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
آقاشیر
دریـــچـــه
عشق در کائنات
روانشناسی آیناز
آوای قلبها...
صفحه پزشکی عمومی
امام مهدی (عج)
اسوه ها
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
خبر روز
تکنولوژی کامپیوتر
یادداشتها و برداشتها
ستاره
جاده خاطره ها
پرسپولیس زلزله
ما صاحبی داریم
.: شهر عشق :.
سکوت سبز
عشق یار
پرنسس زیبایی
رنگارنگه
قصه بچه بسیجی
گنجینه
دخترک
سین جیم های اخلاقی
رمز موفقیت
دنیای من پر از عکس و حرف نگفته
عکس سرا- فقط عکس
گل نرگس...مهدی فاطمه
فقط خدا را عشقه
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
واژه های انتظار
منطقه آزاد
اخرین سکانس -مجموعه شعرهای من-
اهل همین نزدیکیا ...
یادداشتهای فانوس
دوست یابی نرم افزار دوست یابی ویژگی های یک دوست
یادداشتهای من
دست نیاز ....
یک
فضول نامه
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
دلداده
ایحسب الانسان ان یترک سدی
رازهای موفقیت زندگی
یاد ارباب حسین علیه السلام
تازه ترین ها
رند
طوفان زده دشت جنون
آسمانی
کسب درآمد اینترنتی
کسب درآمد اینترنتی
بانو
وبلاگ تخصصی فیزیک
برادران شهید هاشمی
پاک دیده
آدمک ها
فطرس
اسطوره عشق مادر
جاء الحق و زهق الباطل
نور
یا قائم آل محمد(ص)
پنجره چهارمی ها
اتاق ابی
بسیجی 57
حرم دل
توشه آخرت
جزتو
شورعشق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
ساحل نشین اشک
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
عطش
پیمان دانلود
کبوتر نامه بر
جک ، اس ام اس و عکس در خنده سرا
اس ام اس جدید/ پـَـــ نَ پـَـ/ پیامک جدید
کلبه تنهایی
نفس
ثقلین
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
آدم و حوا
تریبون آزاد
گروه اینترنتی جرقه داتکو
شهید قنبر امانی
نه/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
لنده، سلیمان شهرویی
ماه ومهر
شبکه های کامپیوتری رجیستری ویروس نویسی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
مکاشفه مسیح
ساحل آرامش
گلی از بهشت
کلبه حقیرانه من
پاتوق دخترها
بزرگترین لینک باکس
آ ینه
وبلاگ همه کاره
بهونه های بارونی
مثلث یک ضلعی
برنامه ریزی روستایی در ایران
کلان شهر
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
هلو
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کیمیا
ایران من
اخراجیها
یاوران مهدی عج دهکده آگهی
سایت محمد رضا آقابیگی
نوری چایی_بیجار
هرچه می خواهد دل تنگت بگو
سرباز سبز امام خامنه ای
هیئت
همه چیز از همه جا
حباب زندگی
ثانیه
تفاوت!
لپ تاپ
به دادم برس
هر چی تو بخوای
مهربانی
زمزمه تنها
ستاره خاموش
دوستان همدم
دست نوشته
نوستالوژی دل ....
خبر هفته
حرفهای آسمانی
صدای راوی
وحی منزل
حرفهای آسمانی
نفحات

حدیث عشق
جاوا کده
سکوت پرسروصدا
خفن نت
نگاهی دیگر
شب‏های مهتابی ـ شب های غمبار زینب(س)
انجمن علوم مهندسی پلیمر و شیمی ایران
لبیک شاه علقمه
خفن
چشم انتظار
مسافر آسمان
مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی
تاریخ تولد : 07/01/1386
وحیده
خط بارون
محمد امیدواری ابرقویی
لــعل سـلـسـبیــل
اخبار دنیای عشق
صل الله علی الباکین علی الحسین
تنها عشق منی
تراب
پر شکسته
خوش مرام
زورخانه بابا علی
فدایی سید علی
سکوت عشق
صدای آشنا و دل امیدوار
انتظار نور
برو بچه های ارزشی
جالب و دیدنی...!!!
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
عشق سرخ
مقاله های تربیتی
ndayeeshgh
Sea of Love
وبلاگ گروهی ائمه اطهار
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
هیئت حضرت علی اکبر(ع)
سرخ بی نهایت
گنجینه
حفاظ
شیدایی
تخته سیاه
mansour13
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
موهیول
زندگی با عشق معنی پیدا میکند
روان شناسی کودک
آوای ققنوس
دوباره سبز می شویم...
آرزوی وصــــــال
پیام ها و پیامک های زیبا
عکس میخوای کلیک کن
شهیدالسید عباس الموسوی
*به اسبفروشان خوش آدید*
صدای پای آب
امپراتوری هخامنشیان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
عطاری عطار
نان ، عشق ، موتور هزار
مذهب
امام حسین (ع)
دانستنیها
همیشه منتظرت هستم ، ای عدل وعده داده شده...
خانه سلامت
موجودات زنده
حاج جمال
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
عکس
عــــشقـــــولـــــک
آسمان سرخ
گلهای د نیا
تفسیر آیات مهجور
یا زهرا(س)
پری دریایی
رد پای...
به دلتنگی هام دست نزن
چه زود دیر میشه
همولایتی
اسمس بارون
عاشقانه
نورهدایت
جیگر نامه
امیدزهرا
دیونه باران
صبح دیگری در راه است ....
* امام مبین *
فلورانس مهربون
دوستانه
مهرکجاست
عشق من هیچ وقت تنهام نزار
حرف های قشنگ
گل پیچک
قـــــــقــــــــنــو س
مشکلات جنسی
رویاهای یک معلم