سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام باقر و امام صادق عليهما السلام: «هَلِ الدِّينُ إلَّا الْحُبُّ؛ آيا دين جز عشق است؟»(بحار الأنوار، ج66،ص237)
هركس كه تو را شناخت جان را چه كند / فرزند و عيال و خانمان را چه كند

عشق و عاشقي / عشق و محبت / حرف هاي عاشقانه  / عشق و محبت / مطالب اخلاقي  / مطالب عرفاني / تصوف و عرفان / عرفا و متصوفه

ديوانه كني هردو جهانش بخشي / ديوانه تو هردو جهان را چه كند

تازه‌ترین مطالب

مطالب آرشيو شده

مهم‌ترين لينك‌‌ها

اضطراب و بدخلقی و گناه آلودی، نتیجه دین گریزی(1)
دعوت به عبرت گیری خشونت ورزان از خلق رحمانی نبوی
واسطه گری در امر ازدواج به شیوه های مدرن
یک گفتگوی عاشقانه سیاسی
چاره اساسی عشق به جنس مخالف
عشق ورزی مرهم درد نگرانی و نومیدی
فلسفه برگزاری نماز به شکل رایج
بدعت عید الزهراء به مناسبت نهم ربیع الاول
شب قدر شب تقدیرات عاقلانه و عاشقانه
چه کار کنیم؟
چطوری حال کنیم؟
ابزار دوام عاشقی
چگونه عاشقی کنیم؟
کارنامه یکسال عاشقی
عشق در وبلاگ نویسی
[همه عناوین(116)][عناوین آرشیوشده]

عشق به خدا
عشق و اهل بیت
عشق و زن
عشق و اخلاق
عشق به اهل سنت
عشق به اهل کتاب
عشق به کافران
عشق به بدکاران
عشق به مخالفان
عشق و دین
عشق و تصوف
عشق و اندوه
عشق و دعا و نماز
عشق و آرامش و رضا
عشق و مرگ
عشق و دنیا
عشق و گناه
آواهای عاشقانه
نظریه ولایت فقیه،‏ اخلاقی یا غیر اخلاقی
اسلام و مدرنیته
کج اندیشی های دینی
لیست مطالب آرشیوه شده وبلاگ
ماهیت عشق

 

  عاشقی یعنی راضی بودن

 

گفتمانی که اینک ملاحظه می کنید، درباره طریق عشق ورزی با خداست و آن هم تسلیم خدا و راضی به رضای او بودن است. ملاحظه فرمایید:

S: سلام استاد! چند شبه که خیلی دلم می گیره و گریه می کنم. اگه ریا نباشه، جمعه هفته ی قبل نماز جعفر طیار که می خوندم. اینقد گریه کردم که داشتم می مردم. گاهی وقتها خیلی دلم می گیره. یه صفحه قرآن. یه دعا. اما اصلا آروم نمی شم. همش فکر می کنم چون این دعا رو به خاطر گریه هام می خونم بی تاثیره.

j: سلام. نفس گریه به یاد خدا خیلی با ارزشه. گریه اخلاص می آره. گریه نشاط می آره. گریه اتکاء به نفس می آره. گریه مستجاب الدعوه می کنه.

یک قطره اشک کافیه. لزومی به گریه سخت و زیاد نیست. همین مقدار که دلت حال آمد و شعله ای مقدس از عشق به خدا در دلت برافروخته شد، گریه کافی است. ما اگر بتوانیم این شعله مقدس را در آتشکده دل به طور مدام برافروخته نگه داریم، یک بهشت پر از شراب و عسل و حوری و سرسبزی و میوه و قصر و تخت برای خود ساخته ایم. 

منتها گریه باید با یه برنامه ثابت و مستمر باشه تا این نتایج را داشته باشه. گریه ای که فقط موقع مشکلات باشه، نتایجش کم و موقت و زودگذره؛ اما وقتی مستمر بشه، آثارش هم بسیار و مستمر می شه.

S: من که فعلا هیچ کدومش رو ندیدم. خیلی وقته هر وقت می خوام بخوابم یه هو اشک از چشمام می اد.

j: خیلی خوبه. هر وقت اشکت جاری شد، شروع کن با خدا حرف زدن. این وقتی مکرر بشه، عاشق خدات می کنه. وقتی عاشق خدا شدی، کارت تمامه. همه چیزت درست می شه. آرامش، دانش، عصمت، قدرت، اعتماد به نفس و ....

S: فعلا که همش ... نمی دونم اصلا دل و دماغ ندارم. دوست دارم هیچ کاری نکنم. خیلی این روزا بهم سخت می گذره. همیشه آرزو کردم زودتر از دنیا برم.

j: چنین آرزویی نکنید. فقط آرزو کنید، با خدا باشید. چه دنیا و چه آخرت. بی خدا بودن این دنیا و اون دنیاش مثل هم است. هم دنیای بی خدا جهنم است و هم آخرت بی خدا.

S: جدا خیلی مرگ رو دوست دارم. دوست دارم بدونم اون ور چه خبره؟ اگه نه خیلی زودتر از اینا خدا باید جوابمو می داد. احساس می کنم هر وقت با خدا حرف می زنم از من بدش میاد. دوست نداره صدامو بشنوه.

j: این طور نیست. نفس با خدا بودن مهم است. نباید دنبال خواسته دیگری بود. ما فقط باید بخواهیم که با او باشیم. همین و بس. بعد خودش هر چه را که صلاح داند، می دهد. 

شما هرچه از خدا بخواهید، به پایه خواسته پیامبر اسلام(ص) نخواهد بود که می خواست بر مشرکان مکه غالب شود؛ اما خداوند او را مذمت کرد و فرمود: تو باید راضی به رضای من باشی. من هر وقت لازم بدونم، تو را غالب می کنم. فرمود: تو گناه کردی که شتاب می کنی، باید استغفار کنی.

بر این اساس، ما باید از خدا فقط خودش را بخواهیم. هیچی دیگه نخواهیم. خودش هر وقت صلاح بدونه، توی جیب ما نخودچی و کشمش می ریزه.

S: کاش یه روزی این جوری باشم. ممنون وقت با ارزشتون رو واسه منه بی ارزش گذاشتین. نمی دونم چطوری جبران کنم.

j: فقط دعا کنید که خدا ما را آنی و لحظه ای به خود وامگذارد.

S: آمین

S: شب بخیر

j: شب شما هم به خیر

بعد التحریر: ذنبی که در قرآن به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده شده (فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِک – غافر، 55‏)، جز تعجیل ایشان در تحقق وعده الهی مبنی بر پیروزی بر مشرکان مکه نبوده است؛ چنان که خدای تعالی فرمود: «فَاصْبِرْ کَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَ لا تَسْتَعْجِلْ لَهُمْ کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَ ما یُوعَدُونَ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاَّ ساعَةً مِنْ نَهارٍ بَلاغٌ فَهَلْ یُهْلَکُ إِلاَّ الْقَوْمُ الْفاسِقُون‏ (احقاف، 35)؛ پس همان گونه که پیامبرانِ نستوه، صبر کردند، صبر کن، و براى آنان شتابزدگى به خرج مده. روزى که آنچه را وعده داده مى‏شوند بنگرند، گویى که آنان جز ساعتى از روز را [در دنیا] نمانده‏اند [این‏] ابلاغى است. پس آیا جز مردم نافرمان هلاکت خواهند یافت؟»

بسیار واضح است که هرگز تعجیل ایشان گناه عادی شمرده نمی شود. گناه انبیاء از قبیل حسنات الابرار سئیات المقربین است؛ لذا علمای اسلامی به نیکی بر گناه ایشان «ترک اولی» نام نهادند تا مردم عادی آنها را بر گناه حمل نکنند.


 
   نويسنده:   قلبی خواهان عشق

نظرهاي شما ( )

 (چهارشنبه 91 خرداد 3 ساعت 10:14 عصر)

 

  آرامش در عشق الهی

 

این پست کمی متفاوت از چهار پست قبل (شروع یک گفتمان عاشقانه اولین پاسخ به نامه دومین پاسخ به نامه دختر ایرانی مقیم خارج دومین نامه دختر دانشجوی ایرانی مقیم خارج )  است و شاید کمی‌ بی‌ربط، اما لازم. من فکر می‌کنم، سبب این که بسیاری از مردم تقیدی به خدا و قیامت و ارزش‌های اخلاقی ندارند و در یک کلام متدین واقعی نیستند، این است که گوهر دین یعنی عشق الهی را در قلب و دل خود حس و مزه نکردند. حس و مزه این عشق جز با گریه به یاد خدا حاصل نمی‌شود. من در این پست می‌خواهم دو نامه بی‌ربط را که در عین حال ربط به  عشق الهی دارد، بیاورم. یکی نامه کسی را که از من خواسته او را در زمینه استاد اخلاق و عرفان راهنمایی کنم و دیگر نامه‌ای را که من به همان دختر مقیم خارج از کشور نوشته‌ام.

نامه متقاضی استاد اخلاق و عرفان

سلام علیکم

من از شما دو سؤال دارم که اگر اجازه بفرمایید مطرح می کنم: اول اینکه من … شدیداً نیاز به استاد عرفان و اخلاق ... دارم که اگر امکان دارد، معرفی بفرمایید یا کتابی که در مورد عرفان و مراحل سیر وسلوک مفید و مناسب باشد، معرفی بفرمایید و سؤال دوم من در مورد یکی …. است. سؤال من این است که شما چه قدر این ... را می شناسید؟ ... از ایشان درخواست جواب کردم و به خاطر این همه التماسی که کردم و جواب نگرفتم حتی از خودم بدم آمده و احساس دلتنگی شدیدی می کنم، وقتی برای اولین بار با این... آشنا شدم فکر کردم خدا چه قدر مهربان است که اتفاقی مرا با این ... آشنا کرد تا من مشکلم را با او در میان بگذارم؛ اما این بار مثل خیلی از دفعات دیگر فریب خیال بافی و ساده دلی خودم را خوردم. لطفاً شما استاد محترم به سؤالات من جواب دهید و به من کمک کنید به کسی که هرچه تلاش می کند به آرامش نمی رسد.

با سپاس و قدردانی از پاسخ شما

  _____________________________________________________

نامه من به دختر مقیم خارج

سلام

نمی‌دانم تا کنون گریه به یاد خدا را تجربه کرده‌ای یا نه. اگر تجربه نکرده‌ای، به یکبار   تجربه‌اش می‌ارزد. اشکالی ندارد، ما که همیشه   برای رفع مشکلات خود به آفریده‌های خدا با همه   نقص‌ها و ناتوانی‌ها روی می‌آوریم. یکبار هم به   خود خدا که همه هستی ما و مرگ و حیات و   سلامتی‌ ما به دست اوست، روی بیاوریم.

یکبار که خیلی دلت گرفته و فشار تنهایی‌ها و   مشکلات و نامردمی‌ها به تو رو آورده‌است و   آمادگی داری که به خدا پناه ببری و از او کمک   بگیری، به این تجربه رو بیاور. با ناله و گریه با خدا   گفتگو کن و بگو: خدا خودت کمکم کن و سعی   کن، ولو شده یک قطره اشکی بریزی.

خدا خیلی مهربان‌ است. از مادر هم مهربان‌تر است. خدا گناهکارها را بیش‌تر دوست دارد؛ چون آنها خود را تقصیرکار می‌بینند و با غرور نزد خدا نمی‌روند؛ به عکس آنان که سابقه اعمال نیک فراوانی دارند و به سبب آن احساس غرور می‌کنند، نزد خدا بی‌مقدارند.

نتایجی که از این تجربه حاصل می‌شود، به این قرار است:

اولاً، یک احساس لذت و آرامش بی‌نظیری نصیبت می‌شود که با چیزی قابل مقایسه نیست.

ثانیاً، قوت اراده زایدالوصفی در خود احساس می‌کنی و این اراده قوی می‌تواند تو را در سخت‌ترین شرایط که تصمیم‌گیری بسیار مشکل است و بسا با یک تصمیم خطا یک عمر شکست و روسیاهی و شرمندگی به همراه دارد، یاری کند.

ثالثاً، یک قداست و پاکی و صفای اخلاقی بی‌مانندی برایت حاصل می‌شود؛ طوری که هرگز نمی‌خواهی آزارت به مورچه‌ای برسد.

هرگاه تجربه کردی، مرا نیز از دعافراموش مکن.

گفتنی است که من در پاسخ نامه اولی مطالبی نوشتم. منتها در اینجا مناسب می‌دانم، نکات ذیل را بیاورم:

1. ما نباید در زندگی تصمیمات کورکورانه بگیریم و چشم و گوش بسته اقدام کنیم. به خصوص، در امر مهم دین که سرنوشت آدمی را تعیین می‌کند و زندگی او را در تمام عمر جهت می‌دهد. ما باید تا چیزی برای ما بدیهی و روشن نشده، تسلیم آن نشویم. بر این اساس، من هرگز انتخاب استاد اخلاق و عرفان و سپردگی بی‌چون و چرا به او بدون این که صحت و سقم سخنان و توصیه‌های او را بفهمیم، درست نمی‌دانم. دین را جادو و جنبل کردن و رمز و راز خواندن و ورد و ذکر دادن بدون توجیه معقول قابل دفاع نیست. دین و ذکر و وردی که معقول نباشد، حماقت و خرافه و گمراهی و تیره‌روزی است.

2. امروزه نباید از دام مریدبازی و مریدپروری های احمقانه و سودجویی شیادان که از سادگی مردمان ساده‌لوح با عنوان تصوف و عرفان سوء استفاده می‌کنند، غافل بود.

3. افراد وارسته‌ای که بتوانند سمت استادی اخلاق و عرفان را بر عهده بگیرند، بسیار نادر و مجهول‌اند. وارستگی و پاکی با ترک تمام تعلقات دنیوی و عشق خالص به خدا ورزیدن حاصل می‌شود و کمتر کسی از عهده این مهم برمی‌آید.

4. سیر و سلوک و ارتباط با خدا ناهموار و پر پیچ و تاب نیست که خود را احمق و شخص دیگری را عقل کل بشماریم و تمام فکر و انتخاب خود را در اختیار او قرار دهیم. ما اگر در این زمینه به همان واجبات دینی و نهایتاً مستحبات مثل نوافل به خصوص نماز شب روی بیاوریم و عمل کنیم، کافی است. منتها باید عمل به واجبات از روی عشق باشد؛ نه از روی تکلیف. عشق هم با گریه حاصل می‌شود و بس. (قطره های اشک جرعه های عشق)

5. برخی از مهم‌ترین عواملی که برای عشق الهی بسترسازی می‌کند، عبارت‌اند از: مطالعه کتب اخلاقی و عرفانی مثل گناهان کبیره آیة الله دستغیب، دیدار پارسایان و اهل دل، رسیدگی به فقراء و بیماران و ناتوانان، رفتن به زیارت‌گاه‌ها و مقابر و مجالس اعتکاف و دعا و وعظ، گریه به یاد خدا، روی‌آوری به نوافل به ویژه نماز شب، کم‌‌کردن اشتغالات دنیوی، کم‌خوری، کم‌گویی و خلوت‌‌گزینی در حد امکان، دائم الوضو و دائم الذکر بودن.


 
   نويسنده:   قلبی خواهان عشق

نظرهاي شما ( )

 (چهارشنبه 87 آبان 1 ساعت 1:6 عصر)

 

صفحه اول | ایمیل |   RSS  

 

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

اینجا سرای قلبی خواهان عشق الهی است. او می‏خواهد به گرد خانه عشق الهی طواف کند. از گناه و ستیزه‏جویی بپرهیزد و عطر محبت و مدارا و وحدت و اخلاص بیافشاند:‏ «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ»(بقره،197). هدف او این است که خود و خلق خدا را به عشق الهی سوق دهد؛ چرا که دین چیزی جز عشق الهی نیست: «هَلِ الدِّینُ إلَّا الْحُبُّ؛ آیا دین جز عشق الهی است؟». تمام اعمالی که ما انجام می‏دهیم برای نیل به قرب و وصال الهی است. به پیامبر اسلام‏(ص) نیز فرمان داده شده است که مزدی جز این را از خلق بر رسالتش نخواهد: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(شوری،23). او می‏کوشد، به دین با عینک محبت، مدارا، اخلاق، عرفان و وحدت شیعه و سنی بنگرد و از همه آموزه‏های دینی تفسیری عاشقانه و عارفانه به دست بدهد. عشق و عرفانی که آبشخوری جز آیات و روایات ندارد. ان شاء الله

 

شمار بازدیدها

امروز: 50 بازدید
دیروز:
15 بازدید
کل بازدیدها:
1017104 بازدید

 

معرفی

 

دسته بندی مطالب

 
لینک های پاسخگو به پرسش های دینی
بانک پرسش و پاسخ واحد پاسخ به سئوالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | بانک پرسش و پاسخ دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها  |  بانک پرسش و پاسخ مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه |  پایگاه پرسمان قرآنی | ستاد پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بایگانی پاسخ های مرکز تحقیقات علوم اسلامی پایگاه حوزه نت | بانک پرسش مؤسسه در راه حق | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بانک پرسش و پاسخ ستاد اقامه نماز | بانک پرسش و پاسخ ارتباط شیعی | بانک پرسش و پاسخ مرکز پژوهشهای اعتقادی  به زبان عربی | بانک پرسش مرکز اطلاع رسانی امام مهدی عج الله تعالی فرجه  | بانک پرسش مرکز تخصصی امامت و مهدویت  |  بانک پرسش ها و پاسخ های قرآنی پایگاه موج نور
 
لینک های وبلاگ ها

عاشق آسمونی
زمزمه لحظات زندگی
اگه باحالی بیاتو
فرزانگان امیدوار
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فصل انتظار
پرسه زن بیتوته های خیال
زمینیان آسما نی
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اعتقادات و باورهای دینی
مهاجر
مدهامتان: علوم و معارف قرآن و حدیث
جلوه او
منتظر ظهور
هو اللطیف
صبح مشتاقان
سیب سرخ
*پرواز روح*
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
بندیر
یاران در حریم یار
پرورش شتر مرغ
همه برای یکی یکی برای همه
لنگه کفش
عاشقانه می گویم
نهان خانه ی دل
بی عشق!!!
پرواز تا یکی شدن
دل ‏تنگی
حبل المتین
قرآن درمانی
خندون
اخبار و مطالب خواندنی
پایگاه اینترنتی دیتا
هم نفس
همسخن
نمازخانه بوستان بهاره
عاشقان
آخرین روز دنیا
هه هه هه.....
حنا، دختری با مقنعه
معراج ستاره ها
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
آل یس
مهر بر لب زده
کلبه تنهایی
دختری در راه آفتاب
.:: رایحه ::.
دانشگاه آزاد الیگودرز
پژواک
یاران
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
یک کلمه حرف حساب
عشق الهی
شب و تنهایی عشق
هیات محبان بقیةالله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
آقاشیر
دریـــچـــه
عشق در کائنات
روانشناسی آیناز
آوای قلبها...
صفحه پزشکی عمومی
امام مهدی (عج)
اسوه ها
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
خبر روز
تکنولوژی کامپیوتر
یادداشتها و برداشتها
ستاره
جاده خاطره ها
پرسپولیس زلزله
ما صاحبی داریم
.: شهر عشق :.
سکوت سبز
عشق یار
پرنسس زیبایی
رنگارنگه
قصه بچه بسیجی
گنجینه
دخترک
سین جیم های اخلاقی
رمز موفقیت
دنیای من پر از عکس و حرف نگفته
عکس سرا- فقط عکس
گل نرگس...مهدی فاطمه
فقط خدا را عشقه
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
واژه های انتظار
منطقه آزاد
اخرین سکانس -مجموعه شعرهای من-
اهل همین نزدیکیا ...
یادداشتهای فانوس
دوست یابی نرم افزار دوست یابی ویژگی های یک دوست
یادداشتهای من
دست نیاز ....
یک
فضول نامه
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
دلداده
ایحسب الانسان ان یترک سدی
رازهای موفقیت زندگی
یاد ارباب حسین علیه السلام
تازه ترین ها
رند
طوفان زده دشت جنون
آسمانی
کسب درآمد اینترنتی
کسب درآمد اینترنتی
بانو
وبلاگ تخصصی فیزیک
برادران شهید هاشمی
پاک دیده
آدمک ها
فطرس
اسطوره عشق مادر
جاء الحق و زهق الباطل
نور
یا قائم آل محمد(ص)
پنجره چهارمی ها
اتاق ابی
بسیجی 57
حرم دل
توشه آخرت
جزتو
شورعشق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
ساحل نشین اشک
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
عطش
پیمان دانلود
کبوتر نامه بر
جک ، اس ام اس و عکس در خنده سرا
اس ام اس جدید/ پـَـــ نَ پـَـ/ پیامک جدید
کلبه تنهایی
نفس
ثقلین
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
آدم و حوا
تریبون آزاد
گروه اینترنتی جرقه داتکو
شهید قنبر امانی
نه/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
لنده، سلیمان شهرویی
ماه ومهر
شبکه های کامپیوتری رجیستری ویروس نویسی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
مکاشفه مسیح
ساحل آرامش
گلی از بهشت
کلبه حقیرانه من
پاتوق دخترها
بزرگترین لینک باکس
آ ینه
وبلاگ همه کاره
بهونه های بارونی
مثلث یک ضلعی
برنامه ریزی روستایی در ایران
کلان شهر
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
هلو
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کیمیا
ایران من
اخراجیها
یاوران مهدی عج دهکده آگهی
سایت محمد رضا آقابیگی
نوری چایی_بیجار
هرچه می خواهد دل تنگت بگو
سرباز سبز امام خامنه ای
هیئت
همه چیز از همه جا
حباب زندگی
ثانیه
تفاوت!
لپ تاپ
به دادم برس
هر چی تو بخوای
مهربانی
زمزمه تنها
ستاره خاموش
دوستان همدم
دست نوشته
نوستالوژی دل ....
خبر هفته
حرفهای آسمانی
صدای راوی
وحی منزل
حرفهای آسمانی
نفحات

حدیث عشق
جاوا کده
سکوت پرسروصدا
خفن نت
نگاهی دیگر
شب‏های مهتابی ـ شب های غمبار زینب(س)
انجمن علوم مهندسی پلیمر و شیمی ایران
لبیک شاه علقمه
خفن
چشم انتظار
مسافر آسمان
مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی
تاریخ تولد : 07/01/1386
وحیده
خط بارون
محمد امیدواری ابرقویی
لــعل سـلـسـبیــل
اخبار دنیای عشق
صل الله علی الباکین علی الحسین
تنها عشق منی
تراب
پر شکسته
خوش مرام
زورخانه بابا علی
فدایی سید علی
سکوت عشق
صدای آشنا و دل امیدوار
انتظار نور
برو بچه های ارزشی
جالب و دیدنی...!!!
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
عشق سرخ
مقاله های تربیتی
ndayeeshgh
Sea of Love
وبلاگ گروهی ائمه اطهار
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
هیئت حضرت علی اکبر(ع)
سرخ بی نهایت
گنجینه
حفاظ
شیدایی
تخته سیاه
mansour13
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
موهیول
زندگی با عشق معنی پیدا میکند
روان شناسی کودک
آوای ققنوس
دوباره سبز می شویم...
آرزوی وصــــــال
پیام ها و پیامک های زیبا
عکس میخوای کلیک کن
شهیدالسید عباس الموسوی
*به اسبفروشان خوش آدید*
صدای پای آب
امپراتوری هخامنشیان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
عطاری عطار
نان ، عشق ، موتور هزار
مذهب
امام حسین (ع)
دانستنیها
همیشه منتظرت هستم ، ای عدل وعده داده شده...
خانه سلامت
موجودات زنده
حاج جمال
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
عکس
عــــشقـــــولـــــک
آسمان سرخ
گلهای د نیا
تفسیر آیات مهجور
یا زهرا(س)
پری دریایی
رد پای...
به دلتنگی هام دست نزن
چه زود دیر میشه
همولایتی
اسمس بارون
عاشقانه
نورهدایت
جیگر نامه
امیدزهرا
دیونه باران
صبح دیگری در راه است ....
* امام مبین *
فلورانس مهربون
دوستانه
مهرکجاست
عشق من هیچ وقت تنهام نزار
حرف های قشنگ
گل پیچک
قـــــــقــــــــنــو س
مشکلات جنسی
رویاهای یک معلم