سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امام باقر و امام صادق عليهما السلام: «هَلِ الدِّينُ إلَّا الْحُبُّ؛ آيا دين جز عشق است؟»(بحار الأنوار، ج66،ص237)
هركس كه تو را شناخت جان را چه كند / فرزند و عيال و خانمان را چه كند

عشق و عاشقي / عشق و محبت / حرف هاي عاشقانه  / عشق و محبت / مطالب اخلاقي  / مطالب عرفاني / تصوف و عرفان / عرفا و متصوفه

ديوانه كني هردو جهانش بخشي / ديوانه تو هردو جهان را چه كند

تازه‌ترین مطالب

مطالب آرشيو شده

مهم‌ترين لينك‌‌ها

اضطراب و بدخلقی و گناه آلودی، نتیجه دین گریزی(1)
دعوت به عبرت گیری خشونت ورزان از خلق رحمانی نبوی
واسطه گری در امر ازدواج به شیوه های مدرن
یک گفتگوی عاشقانه سیاسی
چاره اساسی عشق به جنس مخالف
عشق ورزی مرهم درد نگرانی و نومیدی
فلسفه برگزاری نماز به شکل رایج
بدعت عید الزهراء به مناسبت نهم ربیع الاول
شب قدر شب تقدیرات عاقلانه و عاشقانه
چه کار کنیم؟
چطوری حال کنیم؟
ابزار دوام عاشقی
چگونه عاشقی کنیم؟
کارنامه یکسال عاشقی
عشق در وبلاگ نویسی
[همه عناوین(116)][عناوین آرشیوشده]

عشق به خدا
عشق و اهل بیت
عشق و زن
عشق و اخلاق
عشق به اهل سنت
عشق به اهل کتاب
عشق به کافران
عشق به بدکاران
عشق به مخالفان
عشق و دین
عشق و تصوف
عشق و اندوه
عشق و دعا و نماز
عشق و آرامش و رضا
عشق و مرگ
عشق و دنیا
عشق و گناه
آواهای عاشقانه
نظریه ولایت فقیه،‏ اخلاقی یا غیر اخلاقی
اسلام و مدرنیته
کج اندیشی های دینی
لیست مطالب آرشیوه شده وبلاگ
ماهیت عشق

 

  نیکی و عدالت برای همه با هر مذهب

 

در کامنت پست قبلی شخصی با شهرت ایرانی مطالبی را نوشتند که مناسب دیدم،‏ پاسخ آن را در این پست بدهم. نخست مطلب او را و سپس پاسخ خودم را می آورم. اما مطلب او:

سلام

به نظر می رسد که شما به تازگی دسترسی به منبع های اطلاع رسانی پیدا کرده اید که پس از گذشت 30 سال دیکتاتوری تازه متوجه جلای وطن فرزندان ایران شده اید. اهمیت دین فردی که شما به مسلمان بودنش در عنوان پستتان اشاره کرده اید، چیست؟ اگر کسی ایرانی باشد ولی بهایی باشد یا اصلا دینی نداشته باشد، باز هم خروجش از ایران و پناهندگی او به بیگانگان می تواند دل عاشقان به دین را درد بیاورد و باعث عبرت والدین و مسئولان شود یا خیر؟

وقتی شما به مسلمان بودن این دختر اشاره می کنید از همین جا حالت فاشیستی خود را نمایان می کنید. در ایران عده ای مسیحی، یهودی، زرتشتی و بهایی و عده ای هم بی اعتقاد به دین وجود دارند که طی این 30 سال مجبور به ترک وطن شده اند. چرا تا کنون دل شما به درد نیامده بود تا وخامت اوضاع رو به مسئولان گوشزد کنید؟

شما به چیزی به نام دین استناد می کنید که پایه آن سست هست. دروازه بهشت به یک اندازه برای احمق ترین آدم ها باز است که برای هوشمندترین آنها.

نمی دانم این چه استدلالی است که شما مسلمان بودن این دختر را دستاویز قرار دادید؟ آن هم دینی که از ابتدا با زور و تحمیل به آدم ها همراه بوده است. اگر خوب بود که خودش می آمد. نه نیاز به شمشیر داشت نه لگد اندازی و نه اقتلوا و نه یقاتلون.

30 سال است که به زنها و دخترهای مردم تجاوز می کنند، می کشند، انگ می زنند، حقوقشان را مطابق شرع اسلام محترم نمی شمارند، آن وقت شما تازه متوجه یک نمونه معمولی شده اید. وای بر شما و امثال شما که کاسبهای دین در این بازار ریاکاری هستید و نمی دانم اگر چیزی تحت عنوان دین وجود نمی داشت شما از کجا ارتزاق می کردید؟

کمی وسیعتر بیاندیشید و هویت ایرانی را بر هر دین و مذهبی ارجح بدانید اگر قدری به ایران علاقه مندید.

کجا رفت دانش و هوش ما  / که شد مهر میهن فراموش ما

نبود این چنین کشور و دین ما  /  کجا رفت آیین دیرین ما

به یزدان که گر ما خرد داشتیم  /  کجا این سرانجام بد داشتیم

(شعر از حکیم فردوسی)

اما پاسخ من

سلام علیکم

من پاسخ مطالب شما را طی چند نکته عرض می کنم:

1. این که ما دین اسلام را به گونه ای عرضه کنیم که موجب تنفر باشد، حاکی از ضعف و نادرستی شیوه های رفتاری ماست؛ چه آن که متنفر می شود، مسلمان باشد یا بهایی و یا بی دین، و در هر صورت نیازمند تجدید نظر در شیوه های رفتاری ماست. از امام علی خطاب به مالک اشتر آمده است که با مردم به درستی رفتار کن. آنها یا همدین تواند و یا مانند تو انسان اند.

بی عدالتی و ستم به هر انسانی با هر مرامی مورد تأیید دین اسلام نیست. اینجانب از رفتار تنفرزا چه با مسلمان و چه با غیر مسلمان هرگز جانب داری نکرده ام.

2. من از هر رفتاری که مسلمانان در تاریخ انجام داده اند، دفاع نمی کنم؛ چنان که شما از هر رفتاری که ایرانی ها در طول تاریخ انجام دادند، دفاع نمی کنید.

3. دین امری زوری نیست؛ چنان که خداوند فرمود: لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها(بقره،256)؛ هیچ اجباری در دین نیست. راه درست از نادرست روشن شده است. منتها هرکه از بت پرستی برگردد و به خدا ایمان بیاورد، به دستگیره استواری چنگ زده است که هرگز نمی گسلد.

4. آیاتی از قرآن هم که در آن دستور به قتال داده شده است، ناظر به کسانی بوده است که بر ضد مسلمانان جنگ و توطئه می کردند؛ نظیر مشرکان مکه یا یهودیانی که با آنان بر ضد مسلمانان همدست شده بودند و گرنه تأکید شده است، با آنانی که سر جنگ با شما ندارند، عدالت بورزید و نیکی کنید: لا یَنْهاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یُقاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَ لَمْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ (ممتحنه، 8)؛ خدا شما را نهی نمی کند که نیکی کنید و عدالت بورزید با کسانی که با شما جنگ نکردند و شما را از شهرتان بیرون ننمودند. خدا کسانی را که با مردم از هر مرامی عدالت بورزد، دوست دارد.  عشق خدا به بندگان کافر ؛ منزلت اهل کتاب در قرآن

5. تلقی من از دین چیزی جز همان احکام فطری انسانی و آنچه که سیره عقلاء آن را تأیید می کند، نیست. دین اسلام چنین است، دینی فطری است و ریشه در وجود آدمی دارد؛ چنان که آمده است: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ (روم،30)؛ رویت را به جانب دینی پاک برپا دار که خدا انسان ها را بر آن آفرید. این پایدار است و دگرگونی پیدا نمی کند. عاشقانه و عاقلانه بودن دین

دین چیزی جز حکم عقل و فطرت نیست. این که می گویم، عدالت بورزید، تجاوز نکنید، نیکی کنید، راست بگویید، دروغ نگویید، اینها هم سخن دین است؛ بنابراین دین امری ریشه دار در وجود آدمی است و سست نیست.

6. این که دروازه بهشت به یک اندازه برای همه باز باشد و هوش افراد سبب برتری کسی بر دیگری نباشد، عین عدالت است. خداوند برتری را در پاکی و دوری آدمی از تبهکاری دانسته است؛ نه در عقل و نژاد و ثروت؛ چنان که فرمود: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ(حجرات،13)؛ گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما از کارهای زشت است. بسا کسی با هوش کمتر پاک تر بسیاری از کسانی باشد که از هوش و عقل فراوان برخودارند و در عین حال ستمگری می کنند.

7. بی تردید هرکسی به زن ها و دخترهای مردم تجاوز کرده باشد، مجرم است و هرکه با تمسک به دین اسلام چنین کرده باشد، جرم او سنگین تر. ما در اسلام مجوزی برای تجاوز و تعدی و ستم به هیچ انسانی با هیچ مرامی نداریم. اگر شما مجوزی یافته اید، بیان فرمایید. ما به دینی افتخار می کنیم که پیشوایش وقتی شنید، سپاه معاویه خلخال از پای یک زن یهودی درآورده اند، فرمود: اگر مرد مسلمان از این درد بمیرد، او را ملامت نمی کنم!

8. هرکه هم از طریق دین ارتزاق کند و ریا کند، مورد سرزنش است. اینجانب هم از طریق دین ارتزاق نمی کنم و می کوشم، ریا نکنم. برگزیدن نام مستعار «قلبی خواهان عشق» هم برای همین جهت است.

9. عنایت دارید که این حکیم فردوسی که به شعر او استناد فرمودید، بر دین اسلام است و اقبال او به هویت ایرانی اش ناسازگار با هویت دینی اش نیست. آری باید به همه توصیه کنیم، کمی وسیع تر بیاندیشیم و لازمه آن این است که طبق سخن فردوسی خرد را بر سخن و رفتارمان حاکم کنیم. به حکم خرد نباید ایرانی بودن ارزش مطلق داشته باشد. ایرانی بودن تا جایی ارزش دارد که موافق خرد باشد. اگر دین و مذهب هم داریم، باید خردورزانه و عقلانی باشد.


 
   نويسنده:   قلبی خواهان عشق

نظرهاي شما ( )

 (پنج شنبه 88 بهمن 29 ساعت 4:29 عصر)

 

  عشق خدا به بندگان کافر

 

خدا همه بندگانش را اعم از کافر و مؤمن دوست دارد. جهتش روشن است. اگر خدا بنده ای را دوست نداشت، خلقش نمی کرد. منتها این بنده است که با لجبازی ها و سرکشی های آگاهانه و عامدانه اش خشم خدا را برمی انگیزد و مستحق عقوبت و عذاب می شود.

آورده اند که خدا از مادر مهربان تراست. جهت این هم روشن است. مادر تنها کاری که می کند، این است که بچه اش را نگهداری و بزرگ می کند؛ حال آن که خدا همه وجود آدمی را داده است.

هرکسی ساخته اش را دوست دارد. ما هم ساخته خدا هستیم و لذا خدا ما را دوست دارد. گویند: کسی کوزه های گوزه گری را می خرید و پیش رویش بر زمین می زند و می شکست. گوزه گر به فریاد آمد که چرا کوزه های مرا می شکنی؟ درست است که تو آنها را خریدی. اما به هر حال من آنها را ساخته ام و دوست ندارم، ساخته ام را بشکنند.

خدا به هیچ وجه تنگ نظری های ما را ندارد. بسیاری از ما فقط خودمان را عزیز دردانه خدا می دانیم و برای دیگران هیچ ارزشی قائل نیستیم. شاید اگر بسیاری از ما جای خدا بودیم، روزی همه کافران و فاسقان را قطع می کردیم و جان هرکسی را که با ما سر مخالفت برمی داشت، می گرفتیم. حال آن که خدا علیرغم همه کافری و سرپیچی ها به ما روزی می دهد و سایه رحمت و محبت خودش را از سر ما بر نمی دارد.
در آیات قرآن شواهد فراوانی بر محبت و عشق خدا به بندگان کافرش به چشم می خورد که اینک برخی از مهم ترین آنها نقل می شود:


1. مجازات حضرت یونس(ع) به سبب فرار او از قوم کافرش
قوم حضرت یونس(ع) به قدری او را آزردند که دیگر یونس تحمل حضور در میان آنان را نداشت؛ از این رو از دست آنان فرار کرد. خدا هم به او فرمود: کجا فرار می کنی؟ من تو را برای هدایت بندگان فرستادم. تو فرار می کنی؟ پس بگیر! آنگاه او را به دهان نهنگ انداخت. یونس نیز از کرده خود پشیمان شد و به درگاه خدا استغفار کرد. خدا هم توبه اش را پذیرفت و از دهان نهنگ نجاتش داد. بی تردید بلائی که خدا بر سر حضرت یونس درآورد، دلیلی نداشت جز عشق او به دستگیری از بندگان کافرش. در سوره انبیاء آمده است:
وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ (87) فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ (88)؛ و به یاد آر یونس را که از روی خشم (از میان قومش) رفت. پنداشت که ما بر او قدرت نداریم. (ما او را به دهان نهنگ انداختیم). آنگاه او در تاریکی ها ندا داد که هیچ خدایی جز تو ای خدای منزه نیست. من ستم کردم. (مرا رهایی ده). ما هم دعایش را اجابت کردیم و او را از آن اندوه رهایی بخشیدیم. ما این چنین مؤمنان را رهایی می بخشیم.

 

2. فرمان الهی به پیامبر اسلام(ص) مبنی بر شکیبایی در برابر آزارهای مشرکان مکه
پیامبر اسلام(ص) هم در آغاز دعوتش بسیار مورد آزار قومش قرار گرفت. او را دیوانه و گمراه خواندند و شکمبه بر سرش افکندند؛ طوری که گویا می خواست، مثل حضرت یونس فرار کند که خدا او را بیم داد که مبادا مثل یونس باشی. این سخن خدا نیز دلیل بر این است که خدا بندگان کافرش را دوست دارد و برای دستگیری از آنان حاضر است، شاهد آزارها و اذیت هایی باشد که از سوی بندگان کافر بر پیامبرش می رود. در سوره قلم آمده است:
فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُنْ کَصاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نادى وَ هُوَ مَکْظُومٌ (48) لَوْ لا أَنْ تَدارَکَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَراءِ وَ هُوَ مَذْمُومٌ (49)؛ ای پیامبر در اجرای فرمان پروردگارت شکیبایی کن و مانند یونس نباشی. او در حالی که خشمش را فرو می خورد، خدا را ندا داد ( و خدا او را رهایی بخشید). اگر لطف خدا شامل حالش نمی شد، به ساحل افکنده نمی شد. او (از کرده اش پشیمان بود و ) خود را سرزنش می کرد.

 

3. فرمان الهی در زمینه رسیدگی به کافران تهیدست
پیامبر اسلام(ص) تنها مأمور نبود که مشرکان مکه را به توحید و قیامت بخواند؛ بلکه مأمور بود که علاوه بر آن مشرکان مکه را به مکارم اخلاق از جمله رسیدگی به افراد بیچاره و یتیم نیز دعوت نماید. به طور طبیعی وقتی پیامبر از مشرکان می خواهد که به یتیمان و بیچارگان رسیدگی کنید، منظورش یتیمان و بیچارگان مشرک است. برای مثال در سوره ماعون آمده است:
أَ رَأَیْتَ الَّذی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ (1) فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ (2) وَ لا یَحُضُّ عَلى طَعامِ الْمِسْکینِ (3)؛ آیا دیدی آن کسی را که قیامت را تکذیب می کرد و یتیم را از خود می راند و بر طعام دادن به بیچاره بر نمی انگیخت؟


4. فرمان الهی بر عدالت ورزی درباره مشرکان مکه
وقتی مکه در سال هشتم هجرت فتح شد، پیامبر اسلام(ص) تمام کسانی را که حتی با مسلمانان جنگ کرده بودند و در جنگ ها مسلمانان را کشته بودند، بخشید. حتی از کسانی مثل ابوسفیان که جنگ های احد و احزاب را برپا کرده بود، درگذشت و فرمود: الاسلام یجب ماقبله: هرکه (به ظاهر هم) اسلام بیاورد، جرم های قبلیش اش بخشیده می شود. خدای تعالی نیز در سوره مائده که در حدود همین سال فتح مکه نازل شده است، فرمود:
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ (8)؛ ای مؤمنان برای خدا قیام کنید و بر پایه قسط گواهی بدهید و دشمنی قومی شما را واندارد که عدالت نورزید. عدالت بورزید که آن به خداترسی نزدیک تر است و از خدا بترسید که خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است.

 

5. رحمت و مغفرت الهی نسبت به گناهان مشرکان

در سوره زمر - که سوره ای مکی است و خطاب به مشرکان مکه نازل شده - چنان از روی محبت خطاب به مشرکان مکه سخن گفته شده است که هر که نداند، تصور می کند، خطاب به مؤمنان است.

قل یا عبادی الذین أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله یغفر الذنوب جمیعا إنه هو الغفور الرحیم [ زمر 53 ] * وأنیبوا إلى ربکم وأسلموا له من قبل أن یأتیکم العذاب ثم لا تنصرون [ زمر 54 ] * واتبعوا أحسن ما أنزل إلیکم من ربکم من قبل أن یأتیکم العذاب بغتة وأنتم لا تشعرون [ زمر 55 ]؛ بگو ای بندگانم که بر خود زیاده روی کردید، از رحمت خدا نومید نشوید. خدا همه گناهان را می آمرزد. او آمرزنده مهربان است. به سوی پروردگار برگردید و تسلیم او شوید، پیش از آن که ناگاه عذاب شما را فرا رسد و شما غافل باشید.


 
   نويسنده:   قلبی خواهان عشق

نظرهاي شما ( )

 (سه شنبه 86 اردیبهشت 4 ساعت 5:7 صبح)

 

صفحه اول | ایمیل |   RSS  

 

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 

اینجا سرای قلبی خواهان عشق الهی است. او می‏خواهد به گرد خانه عشق الهی طواف کند. از گناه و ستیزه‏جویی بپرهیزد و عطر محبت و مدارا و وحدت و اخلاص بیافشاند:‏ «فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ»(بقره،197). هدف او این است که خود و خلق خدا را به عشق الهی سوق دهد؛ چرا که دین چیزی جز عشق الهی نیست: «هَلِ الدِّینُ إلَّا الْحُبُّ؛ آیا دین جز عشق الهی است؟». تمام اعمالی که ما انجام می‏دهیم برای نیل به قرب و وصال الهی است. به پیامبر اسلام‏(ص) نیز فرمان داده شده است که مزدی جز این را از خلق بر رسالتش نخواهد: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(شوری،23). او می‏کوشد، به دین با عینک محبت، مدارا، اخلاق، عرفان و وحدت شیعه و سنی بنگرد و از همه آموزه‏های دینی تفسیری عاشقانه و عارفانه به دست بدهد. عشق و عرفانی که آبشخوری جز آیات و روایات ندارد. ان شاء الله

 

شمار بازدیدها

امروز: 35 بازدید
دیروز:
15 بازدید
کل بازدیدها:
1017089 بازدید

 

معرفی

 

دسته بندی مطالب

 
لینک های پاسخگو به پرسش های دینی
بانک پرسش و پاسخ واحد پاسخ به سئوالات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | بانک پرسش و پاسخ دانشجویی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها  |  بانک پرسش و پاسخ مرکز مطالعات و پژوهشهای حوزه |  پایگاه پرسمان قرآنی | ستاد پاسخگویی به مسائل مستحدثه دینی | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بایگانی پاسخ های مرکز تحقیقات علوم اسلامی پایگاه حوزه نت | بانک پرسش مؤسسه در راه حق | بانک پرسش و پاسخ موسسه تحقیقاتی ولی عصر عج | بانک پرسش و پاسخ ستاد اقامه نماز | بانک پرسش و پاسخ ارتباط شیعی | بانک پرسش و پاسخ مرکز پژوهشهای اعتقادی  به زبان عربی | بانک پرسش مرکز اطلاع رسانی امام مهدی عج الله تعالی فرجه  | بانک پرسش مرکز تخصصی امامت و مهدویت  |  بانک پرسش ها و پاسخ های قرآنی پایگاه موج نور
 
لینک های وبلاگ ها

عاشق آسمونی
زمزمه لحظات زندگی
اگه باحالی بیاتو
فرزانگان امیدوار
(( همیشه با تو ))
لحظه های آبی
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
فصل انتظار
پرسه زن بیتوته های خیال
زمینیان آسما نی
خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
دست خط ...
آخرالزمان و منتظران ظهور
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
اعتقادات و باورهای دینی
مهاجر
مدهامتان: علوم و معارف قرآن و حدیث
جلوه او
منتظر ظهور
هو اللطیف
صبح مشتاقان
سیب سرخ
*پرواز روح*
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
بندیر
یاران در حریم یار
پرورش شتر مرغ
همه برای یکی یکی برای همه
لنگه کفش
عاشقانه می گویم
نهان خانه ی دل
بی عشق!!!
پرواز تا یکی شدن
دل ‏تنگی
حبل المتین
قرآن درمانی
خندون
اخبار و مطالب خواندنی
پایگاه اینترنتی دیتا
هم نفس
همسخن
نمازخانه بوستان بهاره
عاشقان
آخرین روز دنیا
هه هه هه.....
حنا، دختری با مقنعه
معراج ستاره ها
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
آل یس
مهر بر لب زده
کلبه تنهایی
دختری در راه آفتاب
.:: رایحه ::.
دانشگاه آزاد الیگودرز
پژواک
یاران
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
یک کلمه حرف حساب
عشق الهی
شب و تنهایی عشق
هیات محبان بقیةالله عجل الله تعالی (شهرک آب ساری)
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
آقاشیر
دریـــچـــه
عشق در کائنات
روانشناسی آیناز
آوای قلبها...
صفحه پزشکی عمومی
امام مهدی (عج)
اسوه ها
کالبد شکافی جون مرغ تا ذهن آدمیزاد !
خبر روز
تکنولوژی کامپیوتر
یادداشتها و برداشتها
ستاره
جاده خاطره ها
پرسپولیس زلزله
ما صاحبی داریم
.: شهر عشق :.
سکوت سبز
عشق یار
پرنسس زیبایی
رنگارنگه
قصه بچه بسیجی
گنجینه
دخترک
سین جیم های اخلاقی
رمز موفقیت
دنیای من پر از عکس و حرف نگفته
عکس سرا- فقط عکس
گل نرگس...مهدی فاطمه
فقط خدا را عشقه
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
واژه های انتظار
منطقه آزاد
اخرین سکانس -مجموعه شعرهای من-
اهل همین نزدیکیا ...
یادداشتهای فانوس
دوست یابی نرم افزار دوست یابی ویژگی های یک دوست
یادداشتهای من
دست نیاز ....
یک
فضول نامه
روستای زیارتی وسیاحتی آبینه(آبنیه)باخرز
سایه سیاه
دلداده
ایحسب الانسان ان یترک سدی
رازهای موفقیت زندگی
یاد ارباب حسین علیه السلام
تازه ترین ها
رند
طوفان زده دشت جنون
آسمانی
کسب درآمد اینترنتی
کسب درآمد اینترنتی
بانو
وبلاگ تخصصی فیزیک
برادران شهید هاشمی
پاک دیده
آدمک ها
فطرس
اسطوره عشق مادر
جاء الحق و زهق الباطل
نور
یا قائم آل محمد(ص)
پنجره چهارمی ها
اتاق ابی
بسیجی 57
حرم دل
توشه آخرت
جزتو
شورعشق
Manna
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
پرسش مهر 8
ساحل نشین اشک
عطش (وبلاگ تخصصی ماه محرم و صفر)
عطش
پیمان دانلود
کبوتر نامه بر
جک ، اس ام اس و عکس در خنده سرا
اس ام اس جدید/ پـَـــ نَ پـَـ/ پیامک جدید
کلبه تنهایی
نفس
ثقلین
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
آدم و حوا
تریبون آزاد
گروه اینترنتی جرقه داتکو
شهید قنبر امانی
نه/ دی/ هشتاد و هشت
وبلاگ هواداران نیوشا ضیغمی دختر آفتاب
لنده، سلیمان شهرویی
ماه ومهر
شبکه های کامپیوتری رجیستری ویروس نویسی
.: هواداران دو آتیشه ی استقلال :.
راه های و فواید و تاثیر و روحیه ... خدمتگذاری
مکاشفه مسیح
ساحل آرامش
گلی از بهشت
کلبه حقیرانه من
پاتوق دخترها
بزرگترین لینک باکس
آ ینه
وبلاگ همه کاره
بهونه های بارونی
مثلث یک ضلعی
برنامه ریزی روستایی در ایران
کلان شهر
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
هلو
اهلبیت (ع)،کشتی نجات ما...
کیمیا
ایران من
اخراجیها
یاوران مهدی عج دهکده آگهی
سایت محمد رضا آقابیگی
نوری چایی_بیجار
هرچه می خواهد دل تنگت بگو
سرباز سبز امام خامنه ای
هیئت
همه چیز از همه جا
حباب زندگی
ثانیه
تفاوت!
لپ تاپ
به دادم برس
هر چی تو بخوای
مهربانی
زمزمه تنها
ستاره خاموش
دوستان همدم
دست نوشته
نوستالوژی دل ....
خبر هفته
حرفهای آسمانی
صدای راوی
وحی منزل
حرفهای آسمانی
نفحات

حدیث عشق
جاوا کده
سکوت پرسروصدا
خفن نت
نگاهی دیگر
شب‏های مهتابی ـ شب های غمبار زینب(س)
انجمن علوم مهندسی پلیمر و شیمی ایران
لبیک شاه علقمه
خفن
چشم انتظار
مسافر آسمان
مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی
تاریخ تولد : 07/01/1386
وحیده
خط بارون
محمد امیدواری ابرقویی
لــعل سـلـسـبیــل
اخبار دنیای عشق
صل الله علی الباکین علی الحسین
تنها عشق منی
تراب
پر شکسته
خوش مرام
زورخانه بابا علی
فدایی سید علی
سکوت عشق
صدای آشنا و دل امیدوار
انتظار نور
برو بچه های ارزشی
جالب و دیدنی...!!!
وکیل دادگستری و مشاور حقوقی
عشق سرخ
مقاله های تربیتی
ndayeeshgh
Sea of Love
وبلاگ گروهی ائمه اطهار
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
دوزخیان زمین
هیئت حضرت علی اکبر(ع)
سرخ بی نهایت
گنجینه
حفاظ
شیدایی
تخته سیاه
mansour13
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
موهیول
زندگی با عشق معنی پیدا میکند
روان شناسی کودک
آوای ققنوس
دوباره سبز می شویم...
آرزوی وصــــــال
پیام ها و پیامک های زیبا
عکس میخوای کلیک کن
شهیدالسید عباس الموسوی
*به اسبفروشان خوش آدید*
صدای پای آب
امپراتوری هخامنشیان
*مظلومیت اهل البیت(علیهم السلام)*
عطاری عطار
نان ، عشق ، موتور هزار
مذهب
امام حسین (ع)
دانستنیها
همیشه منتظرت هستم ، ای عدل وعده داده شده...
خانه سلامت
موجودات زنده
حاج جمال
به بهترین وبلاگ سرگرمی خوش امدید
عکس
عــــشقـــــولـــــک
آسمان سرخ
گلهای د نیا
تفسیر آیات مهجور
یا زهرا(س)
پری دریایی
رد پای...
به دلتنگی هام دست نزن
چه زود دیر میشه
همولایتی
اسمس بارون
عاشقانه
نورهدایت
جیگر نامه
امیدزهرا
دیونه باران
صبح دیگری در راه است ....
* امام مبین *
فلورانس مهربون
دوستانه
مهرکجاست
عشق من هیچ وقت تنهام نزار
حرف های قشنگ
گل پیچک
قـــــــقــــــــنــو س
مشکلات جنسی
رویاهای یک معلم